motor temperatur for varm.

Hej

Jeg har lige købt en ældre bmw E46 316 .

Jeg har opdaget at når bilen står i tomgang i mere end 5 min. går temperaturmåleren mod det røde felt og den elektriske blæser på køleren starter ikke.

Der er ikke noget når man køre. Jeg har dog lagt mærke til at motorrummet er ekstrem varm efter en køretur, og kølervæsken tilsvarende.

Den øverste kølerslange er meget varm og den nederste er lunken.

varmeblæseren virker i kabinen og der er umiddelbart ikke noget vand i olien og den ryger ikke, så jeg håber at en defekt toppakning kan udelukkes.

Men inden jeg bare bestiller en komplet ny kølerblæser vil jeg høre om der er nogen af jer der kender til et tilsvarende problem.

Jeg tænker måske at hvis der ikke er cirkulation i systemet, og den derfor viser normal temperatur ved kørsel i kabinen og derfor tænder elblæseren ikke, da den ikke registrere den høje temperatur?

Er der en ekspert der måske kan afklare det lidt nærmere, eller har andre forslag?

www.tunebro.dk

Alt i  Brolægning udføres på hele sjælland.  Vi  Brolægger  med alle Stentyper.. Nyhed: Lithos Natursten

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den type biler plejer og koste rigtig mange penge at holde kørende.  

Tjek om der er spænding til blæser/termostatkontakten og ledninger/stik er hele og har forbindelse.

Kontroller om blæseren vil køre rundt med spænding direkte fra batteriet, ved at bypasse det orginale ledningsnet.

Tjek om termostatkontakten virker som den skal (sætter spænding til blæsermotoren ved den påstemplede temperatur).

Ovenstående fejlsøgning burde kunne kurere dårligdommen i kølesystemet inden du brænder kværnen helt sammen. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hvis motoren er meget varm og den øverste kølerslange er varm og den nederste ikke kan det være at termostaten ikke åbner nok eller at køleren er stoppet.

men start med at afprøve blæseren som nitter foreslår.
Ja, og find den elektriske termostat og start her med at lav en forbindelse som den lille kontakt i termostaten nu engang laver,

check lige at propellen løber frit.

BMW er vel ikke mere dyr end andre biler at holde kørende, bare man handler dele i tyskland på ebay så går det vel.Ellers

atp-autoteile.de

Hvis vandtermostaten ikke åbner nok vil der mangle cirkulation og så starter propellen heller ikke. Det kan du checke ved at fjerne den helt (hvis man kan det på sådan en BMW). Når den så står i tomgang skulle der komme nok varmt vand omkring den elektriske termostat så denne vil slutte og propellen startet.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

E46 bygget slutningen af 2000 og begyndelsen af 2001 blev kaldt på værksted på grund af potentielt defekte kølerblæsere. Det lyder som om du er løbet ind i det problem. Få checket blæseren (den store bag køleren).

MvH,

Bent.
Tak for jeres input..

Jeg syntes heller ikke de er specielt dyre at skrue på, det er min 3 bmw, og syntes altid jeg har fået meget for pengene..
Og tak for linket, nu kan der spares endnu mere..

Det at rode med det elektriske er ikke min stærke side, så har d.d sendt den til fagmand, og er spændt på udmeldingen..

www.tunebro.dk

Alt i  Brolægning udføres på hele sjælland.  Vi  Brolægger  med alle Stentyper.. Nyhed: Lithos Natursten

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis