isolere kolonihavehus

Hejsa

Jeg skal isolere mit kolonihavehus. Det der er i væggen nu er 50 mm, ud til selve trækonstruktionen, samt en dampspær mellem rockwool og den tynde papirvæg i stuen. Jeg er ikke vildt stærk til håndværk endnu, så jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal bruge. Jeg har læst mig lidt frem til at man kan bruge 200 mm rockwool. Herefter sættes et dampspær op på skelettet og derefter fx 2 gipsplader. Men er en isolering på 200 mm rockwool vil i mene? Skal der noget mellem ydertræet og rockwoll?

Med Venlig Hilsen
Mads 
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Mads.

Skal du da opvarme dit koloni have hus ? ellers er der altså ingen grund til at lave mere isolering.

Hejsa Jørgen

Jeg vil gerne have isoleret det, da jeg skal være der nogle kolde dage også. Plus vi skal være der i perioden på 6 måneder hvor det er tilladt at være der. Derfor bliver det for koldt. Vi var lige deroppe de to sidste dage, og der var virkelig koldt, så vi blev nød til at sidde med soveposer hele tiden. Men er 200 mm for lidt eller for meget, eller er det passende?

Jamen så tager vi den da lige engang,

Ja der skal noget vindpap imellem rockwool og træet og der skal kunne komme luft op imellem vindpap og træet ellers vil det rådne på bagsiden. Så kan du isolere med 200 mm. rockwool, dampspærre og gips plader. Loftet og gulvet skal så også isoleres, ellers vil det være at smide pengene ud af vinduet.

Skrevet af McDuck4 på 28 jun 2014 11:19
Hejsa Jørgen

Jeg vil gerne have isoleret det, da jeg skal være der nogle kolde dage også. Plus vi skal være der i perioden på 6 måneder hvor det er tilladt at være der. Derfor bliver det for koldt. Vi var lige deroppe de to sidste dage, og der var virkelig koldt, så vi blev nød til at sidde med soveposer hele tiden. Men er 200 mm for lidt eller for meget, eller er det passende?
bare lige så du er klar over det, isoleringen gør ikke huset varmt, det holder kun på den varme dit fyr eller brændeovn laver..
50mm er ikke meget isolering, men til et kolonihavehus hvor du ikke skal holde det 20 grader i 10 grader frost er det normalt ganske passende..

Ja hvis hytten er Piv utæt hjælper det ikke at isolere. Og faktisk alt efter hvor stor hytten er så kan et par petroleums lamper varme ganske fornuftigt.
Annonce
Mange tak for feedback. Vi kommer til at bo der i sommerperioden, eller det vil sige fra marts til sidst i oktober. Derfor skal der være godt isoleret, for at holde bedre på den varme vi producerer. Alt det der er nu siver direkte ud. Selv på en regnvejrs dag er det nødvendigt at sidde med dyner på, selvom dette også kan være hyggeligt til tider. I vinterperioden vil vi også gerne have mulighed for at tage derop nogle dage.

Gulvet består af noget beton og så er der smidt et tæppe oven på dette. Skal man til at bore noget af betonnet op, eller ligger man isoleringen oven på beton?
Du skal fjerne al den beton der er, det er en stor kuldebro så længe der ikke er isoleret under den. Men det er et stort arbejde, for der skal graves mindst en halv meter ned, efter fyldes med stabil grus i 20 cm tykkelse og så flamingo klodser i 20 cm tykkelse afslut med 10 cm. beton med indlagt rionet.
ud over det så er vinduerne nok også 1 lags, og det er de rene kuldebroer, sagt på en anden måde, det er bygget til brug når det er varmt, ikke når det er koldt.. så det er nok billigere bare at købe en gasvarmer, og leve med det koster lidt at varme det op på de kolde dage, det vil være det billigste på kort sigt.. Eller i kan købe en Luft/luft varmepumpe, det vil nok være billigere på mellem lang sigt, og sidst kan i rive det hele ned og bygge det op som et 0-energi hus, det er billigere på RIGTIG lang sigt..
Skal økonomien tages i betragtning vil det være både bedre og billigere at rive den gamle hytte ned og anbringe en ny helt i træ. Davidsen har nogle ganske fine hytter som også kan opvarmes til en rimelig pris uden at der skal isoleres yderligere ( kun under gulvet )
Jeg vil nok lade være med at bruge dampspærre! Grunden til det er, at i kolonihavehuse/sommerhuse er det kølere indenfor end udenfor, og derfor ville der være risiko for dannelse af kondens på indersiden af dampspærret, og derfor risiko for råd/svamp i konstruktionen.

VH
Eli

Hej
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis