Forretningers optræden på et forum og markedsføringsloven ?

Først lige markedsføringslovens ordlyd: Link.

Hvis en handelsdrivende sender en PM til mig på et forum, vedrørende et spørgsmål jeg har stillet og tilbyder at sælge et produkt der lige klarer "problemet", vil jeg anse det for at være en klar overtrædelse af markedsføringsloven $ 6.

Men hvis jeg under køb og salg, stadig på et forum, indsætter en annonce med teksten: Xxxxx ønskes til købs brugt. Og vedkommende forretningsdrivende reflekterer på annoncen, (ikke PM men et indlæg) med et link fra vedkommendes forretning omhandlende en ny tilsvarende ting. Hvad så med hensyn til før omtalte lov ??? 

Og i øvrigt hvis ovenstående eksempel var i stedet var på PM, hvad så ???

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Først lige markedsføringslovens ordlyd:  Link.... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af jenshøj på 28 jun 2014 10:09

En erhvervsdrivende må ikke uopfordret rette henvendelse til dig elektronisk i markedsføringsøjemed. Det er et brud på spam reglerne.
Jeg tror ikke, det gør nogen forskel, at dit indlæg er i en køb/salg gruppe.
Nej det er det, der lige er problemet.   Der syntes ingen pressedens at ligge på lige det eksempel, eller har jeg (eller google ) overset noget  ???  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af GardenGirl på 28 jun 2014 09:52
@Nitter - Beklager - det var blot min holdning til markedsføringsloven, der kom frem her.. jeg ville da kun anmelde en, hvis det var komplet reklamefis.. ikke hvis det faktisk var et tilbud om noget brugbart...
Den holdning må du da for min skyld have lov til at have. Den spurgte jeg bare ikke om. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej-

"En erhvervsdrivende må ikke uopfordret rette henvendelse til dig elektronisk i markedsføringsøjemed. Det er et brud på spam reglerne."

Det Bliver vel en fortolkning af ovenstående. det kræver nok en jurist eller en afgørelse ved en domstol.
 Hvis man stiller spørgsmål til et problem i et forum som den handlende  legalt er medlem af er det så uopfordret når han henvender sig?
Helt konkret. På et andet forum rettede jeg spørgsmål til en pt1000 føler til et  bestemt fyr for at få at vide hvilken jeg skulle bestille. En forhandler af pillefyr skriver i forum at jeg kan købe den ved ham. Han kender ikke specifikationerne, men ved bare at den dur til det jeg skal bruge den til. Det  synes jeg personligt er ok. Jeg kan jo bare lade være med at købe.
@ Håndværkeren. Købeloven gælder ikke for private. Hvis jeg (det vil nok aldrig ske) solgte dig en gammel motorcykel, så er det som beset. Dog må jeg ikke lyve om tilstanden, men det vil være op til dig at bevise at jeg har gjort det.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Skrevet af kovas på 28 jun 2014 19:59
@ Håndværkeren. Købeloven gælder ikke for private. Hvis jeg (det vil nok aldrig ske) solgte dig en gammel motorcykel, så er det som beset. Dog må jeg ikke lyve om tilstanden, men det vil være op til dig at bevise at jeg har gjort det.

Bare lige for at præcisere, så gælder købelovens almindelige regler mig bekendt for handel mellem private, men reglerne om forbrugerkøb gælder ikke.

Ved privathandel kan man dog frasige sig købelovens bestemmelse, ved f.eks. at lave en salgskvittering, hvor man angiver at varen er købt som beset og det er nok det du hentyder til kovas. Det kræver dog netop at man aktivt gør det. Hvis det undlades så gælder købeloven. I praksis vil det dog ofte være for svært at hævde sin ret på den konto da det som oftest vil kræve en retssag, hvis sælger nægter at følge købeloven.
Hej Jetz.
Du har ret. Købelovens alm regler om handel gælder. Loven om forbrugerkøb gælder derimod ikke. Og dvs du kan aftale hvad som helst. Og hvis I bag efter ikke er enige så har den utilfredse part kun en retsag at støtte sig til.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Skrevet af kovas på 28 jun 2014 19:59
Hej-

"En erhvervsdrivende må ikke uopfordret rette henvendelse til dig elektronisk i markedsføringsøjemed. Det er et brud på spam reglerne."

Det Bliver vel en fortolkning af ovenstående. det kræver nok en jurist eller en afgørelse ved en domstol.

 Hvis man stiller spørgsmål til et problem i et forum som den handlende  legalt er medlem af er det så uopfordret når han henvender sig?

Helt konkret. På et andet forum rettede jeg spørgsmål til en pt1000 føler til et  bestemt fyr for at få at vide hvilken jeg skulle bestille. En forhandler af pillefyr skriver i forum at jeg kan købe den ved ham. Han kender ikke specifikationerne, men ved bare at den dur til det jeg skal bruge den til. Det  synes jeg personligt er ok. Jeg kan jo bare lade være med at købe.

Det er lige det med om en købsannonce er en opfordring eller ej ???  

I første instans er det forbruger ombudsmanden der afgør noget sådan. I anden instans er det en domstol. Jeg kan som privatperson kun anmelde.

Formoder dit spørgsmål blev stillet i en forretnings forum, har jeg ikke ret ???

Og hvis ja, bliver noget sådanne jo endnu mere speget end det er røget !!!    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Nitter på 28 jun 2014 22:27
Det er lige det med om en købsannonce er en opfordring eller ej ???  

I første instans er det forbruger ombudsmanden der afgør noget sådan. I anden instans er det en domstol. Jeg kan som privatperson kun anmelde.

Formoder dit spørgsmål blev stillet i en forretnings forum, har jeg ikke ret ???

Og hvis ja, bliver noget sådanne jo endnu mere speget end det er røget !!!    

Hej.
Nej  Det var et pillefyrs-forum. Men forhandleren deltager som os andre, dog med oplysning om at han er forhandler i sin signatur.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej.
Jeg vil mene, at har man lagt ud med en købsannonce, må man tage hvad der kommer. Den er vel at opfatte som en invitation om tilbud.

Jeg bukker og undskylder hvis dette opfattes som emnet misforstået.


vh



 varmetossen

Hej Nitter.

Og jer andre der følger denne debat.
Synes debatten tager en stor drejning imod købeloven ved privat køb istedet for trådstarters egentlige spørgsmål.
Kan godt se trådstarters problem da mange ting pludselig opstår som reklame for en virksomhed i en ellers neutral debat.
Men personligt har jeg intet problem med det så længe vedkommende der gør reklame for sig selv også har noget fagligt ift tråden og byde ind med.
At nogle så vælger og komme med en PM ser jeg som et tegn på de ikke vil have lagt deres firmanavn ind i den offentlige debat. Men igen, har de noget fagligt ift debatten/problemet og byde ind med har jeg svært ved og se problemet.

Dette siger jeg også lidt for at se den fra virksomhedens side. Har jeg i en debat gjort opmærksom med jeg selv har virksomhedens ejer af virksomheden X og jeg i debatten falder over en der står med et problem jeg har et svar til, vil jeg da ikke bare tie fordi min virksomhed kan være nævnt i min profil på den enkelte debat forum.

Men for at opsumere, så længe det har et fagligt indhold ift det køber/trådstarter el lign har behov for kan jeg ikke se problemet, begynder det og være indlæg de ligger ind udelukkende for reklamens skyld uden fagligt indlæg kan jeg se et problem.
Ja, og da debatten desværre har taget den drejning, er der ingen grund til og holde den kørende.

Derfor er tråden LUKKET.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis