Skal jeg pudse, spartle eller noget helt andet?

Halløjsa!

Jeg har nogle huller, som jeg ikke helt ved, hvordan jeg skal lukke - håber at I kan give et bud :-) Det første er dette:

             


Jeg tænker mørtel i de store huller (som i fugerne ved siden af), men kan det gøres pænt? Jeg regner med at smide lidt akrylfugemasse i, hvor det ellers gaber lidt, lyder det ok? Og så kunne jeg godt tænke mig at få listen til at sidde lidt bedre ind til muren - hvad vil være smart at sætte den fast med? Listen kommer ikke af, kan jeg evt. bruge mursøm, eller skal jeg ud i noget helt andet?

Hul nummer to er dette. Altså hullet på højre side af skabet :-)

Hvis jeg pudser op med mørtel, kan det vel blive lidt vanskeligt at få af, hvis jeg en dag beslutter mig til, at jeg gerne vil have muren fri. Der er nu pudset med noget, der er ret nemt at slå af væggen - kan jeg bruge noget, der ligner? Spartelmasse måske? Eller noget helt andet? :-)

mvh. tina

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er det meningen at væggene skal stå i rå mursten ? Hvis det er tilfældet skal der da ikke mørtel eller andet ved panelerne. Ellers vil helheds indtrykket blive noget forvirrende, rå vægge og pudsede lige kanter høre da ikke sammen

Hej Jørgen

Muren imellem døren og skabet skal stå i rå mursten. Men til højre for skabet skal der lukkes til / pudses op - og det er det, jeg ikke helt ved, hvad jeg skal gøre med.

Ved døren er jeg faktisk enig med dig i, at det godt kunne stå. Men der er et hul imellem mursten og liste lige der, hvor stikkontakten sidder, og da jeg har små pilfingre i huset, vil jeg gerne have det lukket :-) Hullet består i, at enkelte mursten sidder længere inde end de andre, og så når listen jo ikke ind til muren der. Der er jeg i tvivl, om jeg skal lægge en akrylfugemasse, som "passer sammen med" listen, eller om jeg skal fylde hullet over murstenen med mørtel i stedet for - eller måske noget helt andet?

mvh. tina
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Den væg du taler om, der skal pudses til højre for skabet. Er vi ikke enige om, at der p.t. ikke er nogen væg der, så det vi taler om er hvad den væg skal laves af?

Hvis det er tilfældet vil jeg anbefale en af to løsninger.
1) Du laver en letvæg med gipsplader. Altså reglar med isolering mellem og derpå to lag gipsplade på hver side, der spartles, slibes og filtes eller tapetseres. Nærmere instruktion findes i frøers mænge på nettet.

2) Væggen laves i gasbetonplader, der limes sammen. Væggen pudses med letspartel.

Man kan naturligvis også mure væggen op med sten der matcher (hvis muligt) de eksisterende murede vægge, men den skal vel i så fald ikke pudses?

generelt link


PS Jeg tror hullerne bag din karm er så store, at det vil se bedst ud (og tørre bedst op) at fylde dem med noget, der farve og konsistensmæssigt ligner den mørtel, der brugt mellem stenene. Måske Polyfila Husrep eller megafiller.
 
Hej Lars

Nu tog jeg jo et billede laaaaangt væk fra for at man kan få lidt overblik. Og så smuttede detaljerne vist ;-) Til højre for skabet er der et par centimeter mur. Den er pudset, og jeg har slået pudsen af, hvor skabet står - så der er et smalt og grimt hul imellem skab og puds. Det er det hul, jeg gerne vil have lukket :-)

Jeg tror du har ret i, at bruge noget, der ligner mørtel, så jeg tror, jeg klatter lidt mere med mørtlen :-) Tak :-)

mvh. tina
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også