Pyntestige af kirsebærtræ

Jeg kunne rigtig godt bruge lidt hjælp. Jeg har fået den ide at lave en pyntestige, ala den på billedet. Jeg fandt nogle unge kirsebærtræer, men da laget under barken er mørk, er jeg ved at slibe træet ned. Hvad er jeres erfaringer, bliver kirsebærtræ mørkt igen med tiden? Pt forsvinder den lyse farve ikke sådan lige med det samme, og det er den lyse farve jeg er ude efter.

Er det bedst at give den en slags grunder når jeg har slebet den færdig? og bliver træet så mørkt igen hvis det bliver mættet?

Jeg er HELT grøn på "sløjd" området 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa

Jeg tror næppe der findes noget træ som forandrer sig mere end kirsebærtræ.
Den vil med tiden blive meget mørkere og får den karakteristiske rødbrune farve

Og ja, jeg ville behandle den med noget for at den ikke skal være så sart, men ja, behandlingen vil få den til at blive mørkere...
Kunne anbefale dig at give den en skibslak, som f.eks Hempels Dura Satin som ikke bliver højglans men nærmere mat/halvblank, har selv behandlet et gelænder med den, det står bare skide flot syntes jeg

Har fundet et link med produktet til dig, du kan med garanti også finde det hos din lokale farvehandler...
http://malermakker.dk/hempel/lakker/olie/dura-satin-varnish

Mvh
Martin

www.malermester-hansen.dk
Tak for svaret Martin, det var lige præcis det jeg manglede viden om! Jeg har hørt om noget syre man kan blege træ med. Hvordan vil det virke? Jeg ønskede jo egentlig en lys farve, men kan godt høre det ikke bliver så nemt som jeg umiddelbart havde håbet.
Tror du tænker på oxalsyre, det bruger vi til at blege for eksempel fyrretræ der har fået vandskjolder eller lignende, det vil ikke gøre en forskel på kirsebærtræet...
Jeg tror ikke du kan hindre at træet bliver mørkere, jeg har ihvertfald ikke kendskab til et produkt der kan
Man bruger en stærk base for at hindre garvesyren i f.eks. fyrretræ i at gulne (og dermed blive mørkere), men tror ikke der findes et lignende alternativ til kirsebærtræ - men skal ikke kunne udelukke det

www.malermester-hansen.dk
Annonce
Før du lakerer eller oliebehandler træet kan du jo ludbehandle det så det ikke gulner (så meget).
Er du sikker på at det virker Lars?
Jeg ved ikke om det virker, men giver man for eksempel løvtræ almideligt lud bliver det grønt/sort...
Jeg ved ikke hvordan kirsebærtræ reagere på lud, men du har måske erfaring med at det er godt Lars? Altid rart at lære noget nyt

www.malermester-hansen.dk
Nej har ikke prøvet at ludbehandle kirsebærtræ, men har da ludbehandlet andre typer løvtræ som eg og bøg. Man skal jo huske ikke at anvende nåletræslud på løvtræ og omvendt. 

Men i øvrigt er det jo altid værd at lave en prøve før man går all in.
Ja lige præcis min pointe at der findes lud til forskellige typer træ, jeg har aldrig hørt om noget der kunne anvendes til kirsebærtræ, men på den anden side har jeg hellere aldrig hørt at det IKKE kan anvendes til det
Men jeg tror bestemt ikke man kan ludbehandle kirsebærtræ med et godt resultat, så jeg ville ihvertfald også lave en prøve først inden man går i gang med selve møblet

www.malermester-hansen.dk
Mit problem er lidt at de små træstykker til selve "trinene" er af egetræ. Det var dem jeg lige kunne finde, men kan da godt være jeg bliver nødt til at jagte nye grene til dem, så de også bliver af kirsebær

Ja det var præcis oxalsyre jeg tænkte på, men kan godt høre det ikke kommer til at hjælpe mig

Tror jeg må i tænkeboks. Men tusind tak for jeres hjælp!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også