Ny ledning i mast

Hej alle. 

Jeg skal have skiftet ledningen til toplanternen i masten. Den tidligere ejer har nemlig installeret en almindelig husledning, som nu er irret og medtaget...

Har prøvet, at finde ledningen på nettet, men uden held. Mit bud er, at masten er 10-11 m. og ledningen skal kunne trække en LED 4 W pære. 

Har I nogle gode links til hvor man kan købe en ny ledning? 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan nøjes med den tyndest mulige ledning, da strømmen til LED-pæren kun er 0,3A. Så vælg en ledning der kan håndteres fysisk og køb en fortinnet dobbeltledning hos din bådpusher. Fx .sådan en her:
http://tempobaadudstyr.dk/product/ledning-2x15mm2-dobbelt-roedsort-fortin-12582/

Hans-Henrik

Hans-Henrik - Beason31 D404 "Dancing Wave" Lynæs

"Hav part i gode skibe eller slet ingen. Hold altid dit skib i god stand, og du vil få gode mænd med dig. Hav skibet klar tidligt på sommeren og rejs kun i den bedste sommertid. Hav altid solide grejer på dit skib og bliv aldrig for længe på havet om høsten, hvis du kan undgå det. Agt vel på alle disse ting, så skal det nok gå dig vel med Guds hjælp"

(Citat fra Konungs Skuggsjá, Kongespejlet, norsk bog om leveregler formet som samtale mellem far og søn. Ca. 1260)

Tja, Jens
- den ledning, der vises i illustrationen, er tydeligvis ikke fortinnet 

Fortinningen er primært en fordel, hvis man bruger klem-kabelsko. Lodder man forbindelserne er det ligegyldigt.

Finnband
Skrevet af finnband på 26 jun 2014 15:39

Tja, Jens

- den ledning, der vises i illustrationen, er tydeligvis ikke fortinnet 



Fortinningen er primært en fordel, hvis man bruger klem-kabelsko. Lodder man forbindelserne er det ligegyldigt.


Jeg så godt billedet ikke viste en fortinnet, men mon ikke det er  teksten der passer?

Prisen passer da til den fortinnede udgave

Selv om en kobberledning er loddet, kan kobberet godt blive sort, men forbindelsen skulle de jo ikke gå ud over.

Dog kan det være et problem, hvis man skal til at lodde nye kabelsko på.


Skrevet af je__ns på 26 jun 2014 16:07

Jeg så godt billedet ikke viste en fortinnet, men mon ikke det er  teksten der passer?

Prisen passer da til den fortinnede udgave

Selv om en kobberledning er loddet, kan kobberet godt blive sort, men forbindelsen skulle de jo ikke gå ud over.

Dog kan det være et problem, hvis man skal til at lodde nye kabelsko på.


Tak for svarene! 

Ja, det var lige præcis mit problem. Kobberet i den gamle ledning var blevet sort. Det var helt umuligt at lodde noget som helst fast på det. Men I vil mene, at jeg er ret godt dækket ind med en 1,5 mm2 fortinnet dobbeltledning?  

Annonce
2 x 1,5 mm2 er absolut rigeligt til de 4 Watt og også en ret solid ledning.

Finnband

Ja en 2 x1.5mm2, er rigeligt en 2 x 0.75mm2, ville også være ok, forudsat du sætter en passende lille sikring i.

Tusind tak for svarene!

Jeg er rigtig glad for at I gider at hjælpe
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis