Clemastis "dør"

Hej,

I påsken købte vi et par clematis på en planteskole.

I starten var alle blade pæne og grønne, men efterhånden er den gået død (mørke blade der er sammenkrøllede samt de små grene dør) ved jorden og opefter.

I starten var det kun den nederste halvdel, men nu er det også i toppen. Der "nåede" at komme en fint blomst.

I første omgang gik vi til planteskolen - de sagde, at det skyldes, at der ikke var skygge på den nederste del af planten. Vi købte derfor en rose og satte den foran planten. Men som sagt, så er det helt skidt nu - der er ikke rigtig liv i den mere. Den står i fin og løs jord.

Hvad tænker I om dette - skal vi ikke have dækket det via den gro garanti, som planteskolen har? (vi har ikke kontaktet dem i denne omgang endnu).

Se vedhæftede billeder.

Hilsen Torben
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Får dine Clematis planter sol-lys ved roden?

Jo det får de kan jeg se.

Det har de ikke godt af, sæt noget der skygger for planten ved jorden.

Har jeg fået fortalt i et havecenter, tror det var i Bilka jeg spurgte hvorfor, jo fordi det var en plante som stammede fra meget tæt regnskov, og der er som regel mørkt ved roden, var svaret.

Og det tror jeg naturligvis på til andet bliver bevist.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Vi købte også 2 her i foråret, og satte op med sten omkring bunden for at give skygge, og de ser også begge 2 lidt skidt ud... læste noget på nettet omkring vand og gødning, kan være du skal søge efter det..

Ud fra dit billede kan jeg dog godt sige at der skal dækkes meget mere af omkring bunden. 20-30 cm af bunden skal gerne være i fuld skygge...

Planterne skal selvfølgelig ha' noget at leve af, gi' dem lidt NPK gødning, og vand skal de også ha.

Så skal du/i bare se, så kommer belønningen i form af et blomsterflor af en anden verden. ( der skal dog lige ha' lov til at virke)

Min gl. far havde mange af den slags, og de bar i hundredevis af blomster. 

Og som før nævn skygge ved roden.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
de ser mig noget tørstige ud, hvis du ikke kan andet så sæt en plastpotte på hovedet over bunden af planten. Jeg vil foreslå at du køber en storkenæb, til at sætte i bunden, eller flytter den der står ved siden af dit stakit. husk nye planter vil have ekstra vand det første år.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Mange tak for Jeres svar/input. Jeg har dog lige et par opfølgende spørgsmål:

1) Den nye rose jeg har plantet er den på nuværende tidspunkt tæt nok til at lave fornøden skygge eller skal jeg eks. købe et par Storkenæb med det samme og sætte dem?

2) Skal/bør jeg klippe mine clematis ned og kan de nå at skyde i år igen? Hvor langt skal de i givet fald klippes ned? 
  
3) Der er ikke noget vissensyge med i det her?

Hilsen Torben

Annonce

Min viden her begrænser sig til det jeg allerede i al beskedenhed har bidraget med.

Måske en/nogle mere have kyndige kan ha' lidt mere til dig.

Go' Weekend.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
umiddelbart syntes jeg den ser tørstig ud, nu var maj så også en meget tør måned, har du vandet meget eller lidt? giv den en chance, er det pga. vandmangel kommer den igen, er det sygdom tja, så gør den ikke. hvor dybt har du plantet den? nu skal du nok ikke grave den unødigt op igen, men man kan med fordel sætte den 5-6 cm dybere end den er i potten, for derved danner den ekstra rødder, forudsat altså at den får vand, og den er meget tørstig. Du kan sagtens plante noget nu, men der er ikke meget i sådan en potte, så jeg ved ikke hvor meget skygge det vil gi. Prøv med vand, og lad os, blive klogere.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis