hul i væg med dampspærer.


Hejsa.

skal til og isolere en ydervæg hvor der også skal laves hul til en stålskorsten. væggen skal selvfølgelig have en dampspærre. men hvordan gør man lige ved skorstens røret. der skal føre ud på den anden side. ?

nogle gode råd og tricks til dette ?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må i hvert fald ikke føre et almindeligt røg rør igennem isolering gips plader dampspærre o.s.v. så skal det være et isoleret stykke stål rør, og der skal være mindst 6 cm. imellem røret og isolering o.s.v.
Jeg har min op gennem loftet hvor der er isoleret, skorstens fejeren sagde at der skulle være 6 cm. imellem rør og isolering / træværket.
60 mm afstand passer nok meget godt. Men det kan producenten oplyse de have bare ikke nogen kraver til genemføring.
Nu er det jo lav det selv, så jeg lavede selv en krave af et stykke 1,5 mm. aluminium jeg havde liggende. For den krave der hørte med var faktisk kun 60 mm. i bredden. Jeg har så bare malet den sort og den er firkantet da jeg syntes det så pænere ud på loftet. Jeg skar det ud med min stiksav og en almindelig klinge til træ ellers bliver man jo aldrig færdig.
Annonce
Hej.
Den her skorsten har 25mm til brændbart og et system til gennembrydning af dampspærre. http://himmerlandspejsecenter.dk/produkter/staalskorsten/staalskorsten

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Ja man kunne selvfølgelig lave en selv hvis ikke jeg kan finde det ønskede ☺

den kigger jeg da lige på ☺
Skrevet af kovas på 26 jun 2014 22:46



Hej.



Den her skorsten har 25mm til brændbart og et system til gennembrydning af dampspærre. http://himmerlandspejsecenter.dk/produkter/staalskorsten/staalskorsten

Ja det er muligt at de skriver det kun er 25 mm. men jeg er sikker på at skorstens fejeren forlanger at der skal være 60 mm. Gamle vaner er ikke sådan lige at udrydde  

Og egentlig tror jeg at plastikken / dampspærren kunne ligge helt op af skorstens røret, for min er aldrig blevet mere end hånd lun selv om jeg har fyret hårdt.







Hej.
Der er sikkert forskel på skorstensfejere. Jeg har en metalbesto multi 50. her sagde min fejer brændbart 25mm fra, fermacel er helt op til yderrøret og dampspærren klistert til skorsten med alutape. Har ikke fået nogen amærkninger.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også