Mobilt højtalersæt

Jeg er igang med at samle et mobilt højtaler sæt med bil audio dele. Jeg har bare ingen erfaring med bilaudio eller hvordan det virker når det nu ikke bliver brugt i en bil. Jeg har fundet denne forstærker http://www.sonicelectronix.com/item_38091_Earthquake-Sound-T2000W-4.html som jeg havde tænkt mig at have disse 2 højtalere http://uk.jbl.com/jbl_product_detail_uk/gto-8629-view-2.html på kanal 1 og 2, og så ville jeg brokoble kanal 3 og 4 til at drive denne subwoofer http://apacelli.com/car-speakers-arizona-eagle/arizona-eagle-eps10/ det skulle så få strøm fra et mc batteri jeg har stående. man kan jo ikke skrue op eller ned på selve forstærkeren, da radioen i bilen normalt ville stå for det.

Så mit spørgsmål er: Vil det overhovedet virke. Vil det passe godt sammen, og at lydniveaet vil være ordentligt hvis man har forbundet mobil via jackstick. Og er der noget som du/i ville lave om på, fx mindre sub eller andet. Igen jeg er ny til det her så jeg er meget taknemmelig for hjælp
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er nød til at have en form for styre enhed, den forstærker du henviser til er blot en effekt forstærker. Måske kunne jet direkt komme på banen, så vidt jeg ved, kan han sådan noget skrammel
Glem alt det der. Den forstærker vil malke dit batteri på ingen tid!
Du skal se dig om efter en tripath forstærker - fx. en AMP6 BASIC - den er uhyre effektiv.
Se mit festivalanlæg her: http://www.lav-det-selv.dk/Gallerier/Visgalleri/xmid/564
Den er bygget over Boominator konceptet.

Den vil være en stor mundfuld hvis du er uerfaren - men det er det er det højest spillende mobile anlæg du kan bygge, størrelsen taget i betragtning - og det mest solide - og det mest effektive/strømbesparende. Det tør jeg godt stå på mål for :-) Dem der påstår det modsatte skal være velkommen :-)

Men mindre kan også gøre det. Hvis det skal være nemt og hurtigt, så køb en basboks i Thansen, og en tripath baseret forstærker - en AMP6 er noget af det bedste, men også lidt dyr - ellers kan du få dem helt ned til en 50'er på ebay, sendt til din dør fragtfrit fra Kina. Byg den ind i basboksen og sæt en SLA (Sealed Liquid Acid) batteri til - med et 7aH batteri har I strøm til dagevis.
Hej Hgy..

Som aaroe også skriver så vil du miste alt strøm på meget kort tid og kun ende op med en tung vægtklods.
At du ikke kan skrue op og ned for volumen på en forstærker passer ikke. Til nogen i den lidt dyrere ende af skalaen er der fj. til volumen.
Har aldrig prøvet og lave festivals anlæg så her har Aaroe nok en del mere erfaring, men har da i tidernes morgen lavet på et par biler. Og skal jeg bruge den viden så er der her nogle råd,
1: brug ens komponenter. Dvs samme mærke højtalerere, sub, forstærker osv. Det vil du oftest opnå det bedste lydbillede ved.
2: du har linket til et par højtalere der ligner 6x9. De ihvertfald ovale, min personlige erfaring er ringe lyd fra ovale højtalere da din membran har en forkert vandring der er anderledes ude i siden af højtaleren ind i midten af den eftersom den ikke er rund, dette kan give et meget forvrænget lydbillede og en kortere levetid på din højtaler membran.

Men du kan jo prøve og bygge en ala denne... er da ret genialt.
https://www.facebook.com/photo.php?v=642189742480705&set=vb.100000690568304&type=2&theater
Hahaha... Den skraldespand er sgu i orden :-)
Problemet med den er desværre også, at han bruger car-fi komponenter, som er super ineffektive. Sådan en bilradio og forstærker producerer en fæl masse varme. Mener faktisk kun det er omkring 40% af energien som går til lyd - resten går tabt i varme.
Annonce
men du kan skrive det her inde på det forum du sidst sendte link til. Når jeg googler tripath forstæker kommer der kun meget små forstærkere frem, og de er kun med 2 kanaler. Det som du har i din ser ret kompliceret ud. Hvordan virker det i forhold til en almindelig stor bilforstærker som den jeg linkede til. Det skal lige siges at jeg valgte den fordi at det var den bedste til prisen på dba.Kan du anbefale en forstærker for den der amp6 kommer som et samlesæt når jeg googler på den. og skal jeg finde en 8 tommer sub istedet for de 10? men igen tak for hjælpen
Men det overordnede spørgsmål... Vil det kunne fungere det som jeg selv har fundet, hvis det nu er ?
Det er korrekt. Tripath forstærkere er små... Det ser jeg kun som en fordel - lad dig ikke narre af den fysiske størrelse - de kan spille HØJT! Ja, de fleste er 2-kanals - hvorfor vil du have mere? Skal det ikke være mobilt? Du er nødt til at tænke meget mere effektivitet, når du skal trække det med batterier - ellers er du tør for strøm inden du kan når at danse boogie woogie. Hvis du insisterer på 4 kanaler, så mener jeg at AMP9 kører 4 kanaler, men den bruger også væsentligt mere strøm.

Jeg kører også kun 2 kanaler, selvom jeg har 4x10'' og 4xtweeters. Enhederne er limet tæt sammen magnet mod magnet. Det giver en anelse flere dB - men den primære fordel er at jeg kan spille nær dobbelt så højt som hvis jeg kun havde 2 af hver. Jeg kan med andre ord spille højt for dobbelt så mange mennesker, fordi man kan stå hele vejen rundt om anlæget. Så volumener lige høj, uanset hvor du befinder dig.
Og til det overordnede spørgsmål: Ja det tror jeg da - der skal ikke ret meget til før du får lyd ud - men du vil som sagt løbe tør for strøm på ingen tid, så spar hellere dine penge og køb en JVC boombox eller noget.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis