bygge ydermur i træ, er dette en ok konstruktion?

Hej LDS'ere

Jeg skal til at ændre lidt på størrelsen af nogen vindues huller (de nye vinduer er noget mindre end de gamle vinduer var)
Mit 70er hus er bygget med trækonstruktion indvendigt og en halvstens mur udvendigt, og der er så en trærem øverst på muren hele vejen rundt om huset.

Min tanke er at rive de gamle vinduer ud og så ellers bygge en ramme i hullet som jeg laver af reglar og isolerer med 100 mm rockuld, denne ramme bliver så på den indvendige side beklædt med dampspærre og gips, og udvendigt med en krydsfiner plade og klemmelister og en klinke brædde beklædning - da rammen kommer til at stå på sokkelen ligger jeg murpap ud inden jeg monterer bund regl'en. Er dette en ok konstruktion?

Er det nødvendigt at skrue min nye rammekonstruktion fast i sokklen? eller tror I jeg kan nøjes med at skrue den fast i siderne hvor der jo er træ at skrue op i? (hullet er ca. 180cm bredt og rammen bliver ca. 1 meter høj) 

Jeg skal også blænde en gammel terassedør af, dette vil jeg også gøre ved at skrue en ramme op i hullet og isoleret med 100mm uld, dampspærre, gips og en krydsfiner plade udvendigt - men der skal ikke bræddebeklædning på dette dørhul, der får jeg en murer ud og laver ny halvstensmur foran min nye trækonstruktion.. men skal der mon laves nogen forberedelser så mureren kan skrue bindejern ind i min trækonstruktion? eller bruger man slet ikke bindejern når det er sådan en halvstens mur med trækonstruktion bagved? (jeg kender kun til de bindejern man normalt ligger i fugerne på almindelige hulmurede vægge) 


 

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Edit - jeg fandt lige ud af på google at der findes særlige bindejern til at skrue op i træ når man laver en halvstens mur udenpå.. så den del er vist på plads - da jeg går ud fra at de bare kan skrues op i krydsfineren efterhånden som stenene ligges.

Men de andre sprøgsmål vil jeg stadig meget gerne have meninger om
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis