Friskluftventil gennem ydermur/rem

Der er brug for en friskluftventil i soveværelset, nem at montere selv stod der på pakken, så den blev købt. Vel igang med at bore støder jeg på problemer, og nu har jeg efterforsket lidt og det viser sig at det jeg skal til at bore igennem er remmen. Det går vel ikke at bore den over? Taget i den nye del af huset er lindab topline, så det må betegnes som let. I den ældre del af huset ligger der også eternit under ståltaget, og i den ende af huset er en lignende friskluftventil ført gennem i samme højde. 

Hvad gør jeg nu? Er det bare at få lukket hullet (og vindpap og dampspærre) igen og glemme alt om den friskluftventil, eller kan jeg med ro i sindet bore igennem remmen og sætte den op?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan ikke se det skulle give problemer. Remmen er vel til for at fordele trykket. Det ændrer du vel ikke på, fordi du borer hul igennem den.
Hvor tæt på hullet er nærmeste spær? Og hvor høj er din rem, og hvor stort hul borer du?
Nå, men så er der da håb endnu. Jeg var sikker på jeg havde dummet mig gevaldigt.
Det stykke træ jeg er nået ind til er 5 cm højt og 15 cm dybt, jeg rammer lige i midten med en 108mm krone, så det er ikke bare et hul - det bliver delt i to, men ok, det flytter sig vel ikke Jeg kan ikke umiddelbart mærke eller se spær, så nærmeste er mindst 35 cm væk og de ligger ellers med 1 meters mellemrum.
Jeg tror roligt du kan gøre det - men du skal selvfølgelig være sikker på at der ikke ligger et spær lige oven over - for så er der jo ikke noget der bærer den længere.
Men hvis du er i tvivl, så få hellere lige nogen til at bekræfte det, så du ikke laver noget galt :-)
Et billede eller to ville heller ikke gøre noget - så er det altid nemmere at forestille sig.
Tak for dine svar. Jeg får taget et billede i morgen. Kan det tænkes at det er bjælkelaget jeg er stødt på, og at selve remmen ligger højere oppe?
Det der har da aldrig været remmen som spærene ligger an på, den befinder sig øverst på muren. Jeg tror snarere at det er et stykke der er monteret på væggen i forbindelse med at der er sat gips plader op, du er jo slet ikke ude i murværket endnu. Bor et hul der svare til center boret i dit kop bor, bor så igennem det hul med et langt mur bor så du kan se hvor du kommer ud udvendigt.
Træstykket måler 45x 145 mm, og på oversiden har det kontakt til et andet stykke træ der er mindst 20 cm højt. Så er det ikke bjælkelaget jeg er ved at bore igennem? Og remmen der støder til på oversiden?
Det der ligner ikke nogen rem nej.
Dvs. du har mindst 145mm hulmur? Hvornår er huset fra, og hvad er facaden lavet af?
Det kunne godt se ud som om, at dine indervægge er 2 lag gips, for så kan det vel være en af de reglar som holder gipspladen...
Huset er fra 1970, tilbygningen er fra 2005. Hullet jeg er ved at bore vil komme ud ovenover murstenene, så hulmur på 145 mm er kun i træstykket, ikke i muren hvis det giver mening. Altså først murstensmur, derefter 30 cm med træ, derefter tagudhæng. Og det er i de 30 cm træ at friskluftventilen monteres hvis alt går vel.
Så er jeg sgu lidt usikker på hvilket formål den pind tjener... Måske holder den bare gipsen - synes bare det lyder lidt underligt...
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis