kontrol af abs-føler.

Hej  og godmorgen.

Er der nogen der kan fortælle mig hvordan man kontrollere en abs-hjulføler på en polo 9n fra 2003? Det er den slags hvor det sidder en magnetbane i hjullejet. Har kun et multimeter.
På forhånd tak

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej  og godmorgen. Er der nogen der kan... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Polobjørn.

Tak for dit svar.
Du skriver at når det vare så længe før den slukker. så er der nok en fejl. Altså jeg var ude og prøve igen i dag. den er oppe på 7-8km/ langt inden den er kommet 200m. Så hvis 200m er grænsen så ligger den lunt.
Modsat Je-ns så køber jeg en Hayens hver gang jeg skifter bil, så jeg har de mest nødvendige oplysninger til den bil jeg nu har lige nu. Så det er blevet til nogle stykker på de sidste 20 år. Jeg synes kvalliteten er svingende. Feks fortsætter de troligt med at beskrive motorhovedrep. selvom der næsten ikke er nogen der laver det selv nu om dage.
Tilbage til abs, så i den jeg har til Mazda 626 er der en halvside med forklaring på hvordan man udlæser fejlkode på abs med et analogt voltmeter+ 1/2 side med koderne. Til biler op til 97 tror jeg. Fulgt af en sentens om at derefter skal man ha det udlæst med motortester.
Jeg synes at det havde været rimeligt at man i bogen om polo havde skrevet dels at følerne ikke kan testes og at en lysende abs lampe efter at systemet har været skilt ad, ofte vil slukke efter få 100m kørsel. Set i lyset af at den både omhandler skift af forhjulleje, fjederben, udtagning af bagbro og meget andet, som netop nødvendiggør adskillelse af absledninger. Det er klart at man altid kan diskutere hvor snittet skal lægges, men jeg fastholder at jeg synes det er en fejl.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej Kovas

Der lægges ingen fejl hvis du blot adskiller asb stik UDEN at du sætter tænding på bilen mens stikket er adskildt !

I bogen står der jo heller ikke noget om fejlkoder og fortolkning af disse vedr. motor og airbag - det kan de fleste "hobby" mekk. alligevel ikke selv gøre noget ved !

Hvis du vil kunne afprøve disse ting bør du købe et VCDS kabel til VW så kan du klare mange af tingene selv men pas på kvalitetetn på de helt billige udgaver af dette - læs eventuelt her:  
http://www.vagcars.dk/phpbb/index.p...82c2274a50
men det er muligt at du skal oprette dig som bruget for at få noget ud af det (Gratis)

med hensyn til motorreperation er der måske en del i andre lande som udfører dette og måske derfor så meget om det i bøgerne !

Jeg har altid selv anskaffet Haynes bog til den bil som jeg har for tiden og fundet meget hjælp i disse men der er stor forskel på ern rep. bog fra dem og en af fabrikken udsendt reperations håndbog og sådan vil det altid være !

Hilsner Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej  igen Polobjørn.

Det har taget lidt længere tid med den bil end hvad der var tænkt. Kan faktist ikke huske om der har været tænding på medens det var skildt ad. Vi må se hvad tiden viser.
det lyder interessant med det kabel. Sidst jeg havde sådanne tanker var det noget med en tester ti flere tusind. Googlede mig til dette. http://nic-tec.com/product/usb-kabel-til-vagcom-409-og-311-samt-vcds-light-for-audi-seat-skoda-vw-abs-airbag-motor-gearkasse-mo-1/ er det for billigt?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hold kæft det kabel er dyrt! Det samme, altså nøjagtig det kabel der, kan fås for omkring 150 kr på tysk ebay!
Desuden virker det kun op til de begynder at køre med fuld canbus. Altså de sene golf 4. Men på tidligere modeller fungere det fint. Og kan udlæse alt, live data osv. Dog er programmet lidt kluntet..

SkL du have noget der dur
http://www.netech.dk

Kan du se hvor lykkeridderne fra dit link har fået navnet fr?
Hej igen.

@ Polobjørn, subwoof. Tak for Jeres svar.
Så blev poloen synet, Der er ingen fejl på abs'en. men da jeg kørte hjem fra syn kom der en motor lampe.som lyste. Jeg fik en bekendt til at kigge på den og han udlæste fejl som urealistisk kølevandstemp, noget med nox tal og en fejl mere som jeg har glemt, vi slettede dem og startede motoren og de kom ikke igen, kørte igen i dag, stadig ingen fejl.
Vil I måske udtale Jer om hvad  jeg skal købe for at kunne udlæse fejl slette dem efter rep, samt slette service advarsel?
Jeg synes det virker som en god forretning at kunne lidt selv. Hvis man skal køre til mekanikker med sådan noget så bliver det jo hurtigt dyrt.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Sådan et kabel sol du linkede til er for så vidt fint. Simpelt og enkelt.. Virker kun på Windows xp.

Ellers søg på autocom inde på aliexpress. Com
Her får man et trådløst system til mange, mange mærker.. Til 1000 kr.
Ellers er der en vcds, som er det ultimative til vw og vag gruppen. Prisen er derefter
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis