Spg. udenfor emne - bad af træ

Hej LSD

Jeg står med nogle spørgsmål der ikke rigtig hører under nogle af de mulige emner i forummet - men tænkte jeg skal bruge nogle kompetencer der kan høre under lav-hus

Jeg er blevet inspireret til at lave et badekar af træ, hvor jeg gerne vil ende med et slutresultat lignende:
http://9gag.com/gag/aG9vw3n

Med udgangspunkt i en "hjælpe-video" fra youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=GwKVBiI6syU

... hvori det ses en mulig fremgangsmåde som umiddelbart virker simple nok, står jeg tilbage med en masse spørgsmål til den ret store arbejdsproces.
Træsort - Selv er jeg ret glad for valnød som vil give et mørkere resultat som i klippet fra youtube. Men er der andre sorter der egner sig bedre, rent kvalitetsmæssigt eller nogle bestemte overvejelser jeg skal gøre med valget? Og hvor er det bedste sted at købe træ af den størrelse?

Lim - hvilken lim egner sig bedst til formålet, med et tyndt lag der giver maksimalt styrke?

Værktøj/arbejdsprocesser - Hvilke/t værktøj egner sig bedst til at komme fra det sammenlimede stykke til finpudsningen generelt? Kan det tages kun med en pudsemaskine - og utroligt meget papir? Derefter kommer der en lakering, er det nok med en puds med blød pude?
Har adgang til det meste værktøj, dog ikke den maskine der ses i klippet fra youtube - desværre

Lakering - Hvilken lak bør jeg benytte? Har kunne læse mig frem til, at en marine-lakering med 12 lag er hvad der skal til, men er der en bestemt lak der egner sig bedre end andre? Vil gerne have en med en smule glans i.

Vand - Vandet vil komme eksternt, idet hanen kommer til at stå ved siden af. Afløbbet er noget mere problematisk, idet vand kan samle sig ved siden af afløbbet, kan det undgås, og er der ellers nogle tanker jeg skal gøre mig her? 

Er der nogle problematikker jeg har overset, eller bare generel feedback på det projekt jeg har sat mig selv, så hilser jeg det alt sammen velkommen  Som det nok kan høres er jeg startet helt fra bunden, og der går nok lidt tid inden jeg er helt klædt på til det arbejde der kommer til at ligge i det.


Mvh Brian L.
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa

Spændende projekt.

Jeg kan ikke hjælpe dig med ret meget andet end lakeringen.
Jeg ville bruge Hempel´s Favourite, den syntes jeg er fantastisk god.
Den bliver tilpas hård til at være slidstærk, men fleksibel nok til at kunne bevæge sig med træet.

Første gang fortynder du den 20%, anden gang 5-10% og så 5 gange ufortyndet, så skulle den være i vinkel

Mvh
Martin

www.malermester-hansen.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis