Buskrydder går i stå

Hej

Jeg håber I herinde kan være behjælpelig, da jeg har et lidt træls problem. Jeg har ingen ide om hvordan det skal løses, så derfor tilspørger jeg Jer...

Jeg har været på lånemarkedet og gaflet mig en buskrydder (Partner B245). Jeg skulle bruge den til at slå noget hoftehøjt græs hos min moder.

Da jeg fik den startet kørte den fantastisk i 30-45 minutter, hvor motoren så pludselig satte ud. Jeg kunne starte den igen uden problemer, men den ville ikke køre mere end 20-30 sekunder, før den stoppede igen. Sådan blev det ved i pænt længe tid, før jeg gav op.

Hvad kan være skyld i det, og er der noget jeg kan gøre for at udbedre det? Jeg aner intet om motor og dets lige, så regne med at jeg er dum som en dør...

Jeg har fyldte almindelig benzin på den for det sagde ejeren at jeg bare skulle gøre. Senere læste jeg dog i manualen at motoren reelt er en 2-takts motor, og så skulle den vel have en 2-takts benzin, selvom der også står at den godt kan køre på alminelig benzin. Levetiden vil bare blive forkortet. Men kan det have noget med brændstoffet at gøre?


"Jeg har prøvet med gode ord", sagde manden og slog konen med biblen.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej og velkommen på siden

Hvis du har fyldt almindelig benzin på, uden at blande olie i, ( og kørt med den, til den gik i stå så har du desværre ødelagt buskrydderen.

mvh jens

Hvis den er ødelægt burde jeg vel ikke kunne starte den? Glemte at skrive at den kører fint i tom gang, det er når den får gas, at den stopper op efter noget tid.

"Jeg har prøvet med gode ord", sagde manden og slog konen med biblen.
Der er nu noget der tyder på den kunne trænge til en rensning og justering af karburatoren, dog forudsat der ikke er undertryk i tanken.

PS. Hvis du har kørt den uden olieblandet benzin, har motoren sat stemplet efter få minutters kørsel. Og udtrykket "sat stemplet" dækker over det sætter sig mekanisk fast i cylinderen. Er man heldig kan det gå løst igen når motoren er kølet ned. Under alle omstændigheder er cylinder og stempel mere eller mindre ødelagt efterfølgende. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Rensning og justering... Det tror jeg, så ikke jeg skal give mig i kast med... :-/

Jeg kan bare stadig ikke helt for det til at passe, når I skriver at den skulle være ødelagt. Hvorfor kan jeg så starte den, og den tøffer fint af sted i tom gang. Giver jeg den gas, drejer klingen sig også - ingen problemer der. Den går bare pludselig ud.

I min ikke-mekaniske verden, vil jeg jo mene at hvis f.eks. et stempel sætter sig fast, så burde motoren vel enten ikke kunne starte eller gå ud meget hurtigt, og da slet ikke kunne få klingen til at rotere. Jeg har som sådan ingen problemer med at starte den i hverken kold eller varm tilstand.

Men det er måske bare mig, der er en knold...?

"Jeg har prøvet med gode ord", sagde manden og slog konen med biblen.
Skrevet af Tinnumith på 23 jun 2014 15:29
Rensning og justering... Det tror jeg, så ikke jeg skal give mig i kast med... :-/

Jeg kan bare stadig ikke helt for det til at passe, når I skriver at den skulle være ødelagt. Hvorfor kan jeg så starte den, og den tøffer fint af sted i tom gang. Giver jeg den gas, drejer klingen sig også - ingen problemer der. Den går bare pludselig ud.

I min ikke-mekaniske verden, vil jeg jo mene at hvis f.eks. et stempel sætter sig fast, så burde motoren vel enten ikke kunne starte eller gå ud meget hurtigt, og da slet ikke kunne få klingen til at rotere. Jeg har som sådan ingen problemer med at starte den i hverken kold eller varm tilstand.

Men det er måske bare mig, der er en knold...?
Kan nok svagt fornemme, du nok bør lade kyndige folk om og stanner den maskine. 

Hvis du har kørt på ren benzin uden iblandet totaktsolie ,ødelægger du motoren ved at stemplet sætter sig lynhurtigt. Sådan er det bare. 

Tja enten kan du ikke forklare maskinkyndige hvad du har, eller ikke har gjort ved maskinen. Fakta er, hvis du har gjort som du fortæller vil maskinen være øg. Hvis maskinen ikke er øg men lider af en karburatorfejl, har du nok ikke gjort som du har beskrevet. Det bliver du nok nødt til at akseptere. 

Lad nu en motorkyndig se på maskinen. Så kan du, når dommen er blevet fældet, tage stilling til om du skal se op eller ned når skylden skal deles ud.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce

Hvis tanken var ½ fyldt med olieblandet benzin, da du kom "ren" benzin på, kan det jo være den har overlevet, men var den tom, er den desværre nok ikke sluppet uden skader.

Men som foreslået, få en til at kikke den igennem.

Jeg skal sgu nok acceptere og også betale, hvis den er itu, jeg vil bare gerne også kunne se det logiske i det. For mig er det ikke logisk, at den starter fint og også kører fint, også når den får gas. For så efter noget tid bare at stoppe.
Jo, hvis stemplet f.eks. sætter sig, kan jeg godt forstå den stopper. Men hvorfor kan jeg så blive ved med at starte den, uden problemer?
Som jeg forstår det I skriver, så er den jo helt død, og burde næste have kastet hele indmaden op ;-) Kun med meget held, ville jeg kunne starte den igen i kold tilstand.

Tanken har ikke været ½ fyldt, da den eftersigende ikke har været brugt i flere år. Men om den var blevet kørt tør, tør jeg ikke sige. Uanset hvad, vil jeg mene den ret hurtigt burde drikke af den benzin jeg fyldte på.

Men hvem fanden kan man få til at kigge på sådan noget? Jeg forstiller jeg hos den lille lokale landsbymekaniker, men sådan en kender jeg ikke lige.

"Jeg har prøvet med gode ord", sagde manden og slog konen med biblen.

Mon ikke dem her kan klare det ? Det tager ikke så lang tid, især hvis du fortæller hele historien, så de ved hvad de skal kikke efter.

http://langaaminimotor.dk/

Hej Tinnumith

Den motor der sidder på en buskrydder er en 2 takstsmotor. Dvs den ikke har sin egen olie. Derfor kommer du olie i benzinen. Undlader du det svarer det til du kører med din bil uden og have olie på motoren. Med tiden vil den gå i stykker.. Og hvis du fortsat ikke har olie i benzinen så lad da for guds skyld være med fortsat og prøve og starte den da du på den måde kun gør det værre.
Nogle kan dog holdes til meget kort tids drift uden olie da de ofte udsættes for det. (olien i benzinen opløses med tiden, 2-3 mdr. Og mange glemmer dette og tror derfor fejlagtigt stadig olien er i) dette gælder dog ikke færdigblandet (miljøbenzin) der har en opgivet holdbarhed på 2 år.
Gammel benzin kan også give lign. symptomer. (ældre end 6 mdr)
Men er der ikke olie i benzinen vil det ødelægge motoren. Du kan dog være heldig den ikke har gjort det, endnu.

Kender ikke den specifikke model, ligesom jeg heller ikke kender meget til partner.
Men hvis vi ser bort fra den store brøler med manglende olie.
Og jeg kigger på eks en stihl kan der være flere årsager. (snakker om stihl da det er hvad jeg kender, nogle ting kan være de samme på partner.)
Der kan sidde 3 skruer. 1 til tomgang, 1 til lavt gas, og en til fuld gas. Med dem justerer du motoren til og få den korrekte mængde luft kontra benzin. Er den blanding forkert vil den gå ud. Og ofte skal de ofte stilles lidt på da det afhænger af temperaturen, luftfugtigheden og andre ting der påvirker lufttætheden. (nogle af de nyere maskiner har dog M-tronic der justerer de ting automatisk)
En anden årsag kan være hvis der sidder en bælg på maskinen, er en lille rund gummi fidus du trykker på for at få benzin rundt i systemet, med tiden bliver de møre og kan få falsk luft ind, ikke meget men nok til den ikke får den korrekte blanding imellem luft og benzin og den derfor vil gå ud for dig efter meget kort tids drift.

Men lyder som om du ikke har en dyt forstand på motorer så send den til den der har.. Du kan hurtigt få ødelagt endnu mere ved selv og prøve og lave den.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis