Is på bagvæg i køleskab

Hej.

Jeg har fået leveret et nyt køle/fryseskab i tirsdags. Køle/fryseskabet er fritstående og står i et højskab. Her i weekenden har jeg så opdaget, at der sidder små isflager på toppen af bagvæggen i køleskabet. Er der nogle der ved hvorfor dette komme, for det burde der vel ikke på et helt nyt køle/fryseskab.

Mvh.

Mikkel
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lyder som om temperaturen er lidt for lav i køle delen, men jo mere du åbner for skabet jo mere kondens vil der komme ind og sætte sig som is på bagvæggen. Et køleskab er en go ting, især når man husker at lukke hurtigt igen, altså ikke noget med at lade døren stå åben mere tid end det tager at tage delene ud.
Havde for mange år siden en bekendt der mente at han sparede en masse strøm, ved at åbne lågen til køle skabet i stedet for at tænde lyset i køkkenet  Det var jo kun sådan en lille pære der sad der inde
Tak for alle svarerne. Termostaten står til det højeste (5 grader). Men jeg skal bare vide om det er normalt at der er en del is på bagvæggen stadig (se vedhæftede bllede). Har også opdaget, at midterstykket mellem køleskab og fryser og gummilisten øverst på fryserlågen er meget varm (se vedhæftede billeder). Er dette normalt?

Mvh.

Mikkel

Hej Mikkel.

Nej så meget is i køle afdelingen er ikke normalt, men at du stiller den på 5 er ikke ens betydende med at den køler med 5 minus grader, der må være væsentligt koldere i det køle skab. Og det er der fejlen ligger, du har stillet den alt for højt så kompressoren skal arbejder unødvendigt meget, det forklare også den varme gummi liste da kompressoren sikkert befinder sig i mellem rummet mellem fryse del og køle del. Du kan roligt skrue ned på 2 - 3 stykker i køle delen, der skal være max. 5 plus grader i et køle skab og 18 minus i fryseren. En anden ting er at køle / fryseskabet skal stå mindst 5 cm. fra bagvæggen så der kan komme luft op på bagsiden. og når du har det stående i et højskab er det nødvendigt at der er mindst 5 cm fri over skabet så der kan cirkulere luft bag om skabet.

Tak for svaret. Jeg har nu sat temperaturen ned til 3 og det lader til at have hjulpet. Der sidder nu meget lidt is (meget små prikker at is) på bagvæggen. Og kompressen er heller ikke så varm som tidligere, så det er perfekt :-). Var også ude hos mine forældre forleden, og de har også lige fået nyt køleskab. Min mor sagde at deres også har en lille små isstykker på bagvæggen, men det var ikke unormalt i et køleskab.

Mvh.

Mikkel
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis