fibergips som underlag

Håber nogle kan hjælpe, da jeg har søgt længe på nettet uden at kunne finde svar

Er ved at renovere badeværelse på 1. sal. Har taget alle fliser ned fra væggene. Under er der 12 mm. krydsfiner plade, som jeg har fjernet på den ene væg hvor der skal gøres klar til dobbeltvask og på ydervæggen mod gavl er jeg også helt inde til isolering. Her skal der være toilet + brusekabine.

Det jeg er kommet frem til er at der skal min. være 2 lag vådrumsgips eller 1 lag 15 mm fibergips, men er ikke så tryg ved fibergips og er nok mere til 2 lag. vådrumsgips, men jeg vil også gerne have skruefast underlag da der skal hænge lidt af hvert på væggen

Vaskvæggen > Skillerumslægterne er kastet ind i væggen og der er ingen sammenhæng i afstanden i mellem dem. Derfor tænker jeg 1. lag fibergips for at have skruefast underlag og 2. lag vådrumsgips for at opfylde kravene?

På væggen + skunk hvor der er 12 mm krydsfiner i forvejen der vil jeg bruge en 15 mm. fibergips.

I brusekabinen som bliver bygget op af stålreglar vil jeg bruge 2. lag vådrumsgips.

Hvordan lyder det? og opfylder det kravene for vådrum?


9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan se at der er 72 der har kigget på din tråd, men ikke en eneste der gad besvare dig, jeg ved det faktisk heller ikke men vil da anbefale dig at spørge en håndværker om den fiber gips.
Hvorfor er du ikke tryg ved fibergips ?

Jeg har beklædt væggene i brusekabinen i mit sommerhus med 15mm fibergips - det opfylder kravene. Noget tungt skidt at arbejde med - men kan nøjes med et enkelt lag.

Det er et par år siden nu - væggene er beklædt med klinker - og ingen fejl i det - naturligvis vådrumsmembran under klinkerne - men det skal gøres hvad enten du bruger fibergips eller 2 lagsløsning med vådrumsgips. Prisen for en to-lagsløsning eller fibergips er nok nogenlunde den samme - men du sparer en arbejdsgang og har en skruefast væg

Og de andre steder kan du jo også sagtens klare dig med et enkelt lag fibergips - ingen grund til at smide en ekstra vådrumsgipsplade uden på.

Og ligegyldigt hvor mange, der har kigget på din tråd er det nok ikke fordi folk ikke gider svare - det har vi så håndværkeren til - hvadenten det er et brugbart svar eller ej


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej Doit.
Jeg vil gi EISOE ret. Det er overkill med al det vådrumsgips. Jeg har sat fermacell op i loftet i min garage. Den er kun delvis opvarmet og kan derfor blive fugtig. Det er tungt men super vandfast. ( en stump har ligget ude hele vinteren og er lissom ny) Det er godt nok skruefast, men hvis der skal opsættes håndvask så ville jeg sætte en 15-18mm vandfast tagkrydsfiner bagved fermacellen der hvor jeg regner med at håndvasken skal sidde. Det er så længe siden jeg har lavet badeværelse så jeg er ikke inde i de nye regler,men prøv at læse her: https://www.bolius.dk/vaegge-i-badevaerelser-17979/  her står meget fornuftigt.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Tak, for svarene

...og efter at have læst jeres positive mening om fibergipsen 15mm, så vil jeg prøve den løsning og kigger lidt nærmere på deres beskrivelse af arbejdsgangen.

God weekend!

Nu skriver du, at der ingen sammenhæng er mellem skillerumslægterne, dvs du ikke rigtig kan sætte gips op, da der jo gerne skulle være noget at skrue det fast i, i begge sider.

Men du kunne jo gøre det, at du får fat i nogle lægterne og sætte vandret i mellem de nuværende skillerumslægter. Så kan du nemlig ligge gipspladerne ned, og sætte dem op sådan, hvis du forstår?

Nu kunne det være fint med et billede af dit rum, så man kunne se afstanden nogenlunde mellem skillerumslægterne. For hvis den ikke er alt for stor, så var det ikke helt nødvendigt at gå op i skillerumslægter, men måske bare alm lægter i mellem.

Som der også bliver foreslået, så sæt gerne en plade bag fermacellen (Ville klart anbefale en 15 mm fermacellplade, fremfor 2 lag vådrumsgips), der hvor du ved at der skal monteres tunge ting som fx håndvask.

Mvh. Christian M
 

Yep... 1 lag 15 mm fermacell der ligger ned, hvor jeg skærer af så det passer med at den korte kant lægger > det er også det jeg er kommet frem til se vedlagt billede...

Baderumsmøblet er også på vej til onsdag, så kigger jeg lige på hvor skruehullerne er og sætter en vandre lægte som ekstra forstærkning.

> Christian M > Jeg havde nu ikke tænkt mig at lægge vandrette lægter mellem de 2 lag gips

Tak, for de gode råd!!!! nu går jeg bare og venter på at min blikkenslager kommer og ordner rør så jeg kan få lukket nogle vægge!




Fint :-)

En enkelt skrue i fermacell kan holde til ca. 30 kg - mener jeg de skriver.....

Har ikke selv sat noget tungt op - bare en brusestang og den der ting til sæben og fruens hårvaskemidler :-)

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis