Moring/fortøjning

Hej,
Jeg har jo lavet en god tømmerflåde i rustfrit stål og hele den konstruktion vejer skam nok en 700+kg. Har haft lidt problemer med at fortøje den ved vandet.
Først havde jeg banket et jernrør i jorden og bundet tømmerflåden fast, men rebet flænsede  sgu over til sidst hvilket resulterede i en tømmerflåde på land.
Har fået fat en en moring, stor beton agtig brønddæksel Med en lang gennemgående bolt og et øje for enden til at sætte sjækel fast i. 
Nå nok om det, havde gravet moringen lidt ned  og sat kæde fast og så fast til tømmerflåde, det ved jeg giver nogle ryk i moringen når der er bølger, håbede det gik i et lille stykke tid inden jeg fik skaffet reb og hvordan det lige skulle monteres. Men det gjorde det ikke pga de seneste dages vind havde tømmerflåden trukket den tunge 45kg+ moring med i land. Det var utroligt. Nu har jeg så fået 8m fortøjningsreb hvor jeg har købt gummifjeder til  + de 2-3 meter kæde. Er det godt nok til at den ikke flytter moringen næste gang eller hvorledes? Nu kan den jo ikke give de der store ryk da der er affjedring i rebet og selve fjederen jeg har købt?

Hvad siger i? Sgu ikke så nemt at få den satan ud i vandet igen
Ps fortøjningsrebet er med 2 klovse i hver ende så dvs jeg måtte binde rebet sammen på midten med et godt råbåndsknob, det vil kunne holde ikke? Har læst mig frem til at knuder formindsker brudstyrken med ca. 30%. Billedillustration!http://www.lav-det-selv.dk/Forum/afv/post/action/te/aff/33/aft/192379/postid/

 

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kan åbenbart ikke redigere i indlægget mere.

 

Hej Niclas.

Ok, nu er flåden kommet på vandet. Men ved ikke på hvor meget vand du har sænket den såkaldte moring, som jeg ikke aner hvad er ??? 

Men for du kan være nogenlunde sikker på flåden ikke flytter "ankeret" i sommermånederne skal du nok have 5 meter vand over det. Ligeledes bør du have mindst10 meter rimelig tung kæde, og gerne mere, i ankeret. Derefter kan du gå over i noget reb, der godt kunne se ud til at måtte være lidt kraftigere.

Dine sjækler bør du også sikre så de ikke kan gå op. Måske du skulle op i en lidt større størrelse ?

Men så tror jeg heller ikke der lige nu er mere og kritisere. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
En mooring? Ehm en betonklods med metaløje i. Der er ikke så dybt der den ligger, maks 2 meter.
Har 2-3m kæde samt 8 meter reb.
Tror billedet snyder lidt vel. Rebet har en brudstyrke på 2300kg eller det er det tilladt til. Og sjæklerne er på 3000kg+

Mvh.

 

Skrevet af NiklasH på 23 jun 2014 11:54
En mooring? Ehm en betonklods med metaløje i. Der er ikke så dybt der den ligger, maks 2 meter.
Har 2-3m kæde samt 8 meter reb.
Tror billedet snyder lidt vel. Rebet har en brudstyrke på 2300kg eller det er det tilladt til. Og sjæklerne er på 3000kg+

Mvh.
Nå, det er vist det vi kalder et synk her på egnen. Ja ok, så snyder billederne lidt.  

Det korte med det lange er, der er utrolig kraft i bølgerne.

Den eneste måde du kan begrænse flytningen af dit synk er og have meget vand over+lang tung kæde. Og 45 kg er faktisk heller ikke meget vægt til din mooring. Du burde kraftigt overveje en 2-3 mere magen til. De må meget gerne være bundet i serie.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Bundet i serie? Puha kan ikke lige skaffe dem så må jeg lave en mere selv vel, hvordan skal det så laves hvis jeg laver en mere. Men de 45 er et skud i tågen den er virkelig tung og kan dødløfte 80kg så 45 er måske for lidt. Det er mere Om råbåndsknobet kan holde? Og du siger det er bedre jo længere ud den kommer? Tror desværre ikke at den kan komme længere ud

 

Annonce

Hej Niklas

Råbåndsknob er IKKE pålideligt til noget der har med fortøjning at gøre!!

Hvis man er uheldig kan knobet rette sig ud - altså hvis der kommer træk i en af de frie ender, så kan knobet "kæntre" og det glider.

http://www.animatedknots.com/reef/i...dknots.com

Et som er pålideligt - men ikke så kendt er denne:

http://www.animatedknots.com/carric...dknots.com

Og så er der den nemmeste og sikreste, fordi man næsten ikke kan lave det forkert:

dobbelt 8-tals knob.

http://www.animatedknots.com/fig8jo...dknots.com

>>>

Så er der en meget god een - men den er vanskelig at binde korrekt: Zeppelin knob:

http://www.animatedknots.com/zeppel...dknots.com

>>>

Ellers skal du lave dit råbåndsknob hvis du ikke kan andre, men så skal du surre de frie ender fast.   UBS UBS nu ser jeg til sidst at du faktisk HAR surret de frie ender på dit råbåndsknob - OK OK.

Generelt så vil brudstyrken blive ca 60 % når der kommer knob på et reb. (Altså ca 30-40% mindre)

Evt laver du en splejsning.

- Ja mit svar blev lidt for knob-nørder - pøj pøj - mvh A.


To ulykker kommer sjældent alene.

Nu ved jeg ikke hvor du ligger for svej, men ikke alle steder er velegnet, til denne disciplin.

Men ligger der andre både på svaj, uden problemer samme sted, skal du jo nok have optimeret på det.

Skrevet af NiklasH på 23 jun 2014 17:35
Bundet i serie? Puha kan ikke lige skaffe dem så må jeg lave en mere selv vel, hvordan skal det så laves hvis jeg laver en mere. Men de 45 er et skud i tågen den er virkelig tung og kan dødløfte 80kg så 45 er måske for lidt. Det er mere Om råbåndsknobet kan holde? Og du siger det er bedre jo længere ud den kommer? Tror desværre ikke at den kan komme længere ud
Det siger du godt nok. Mål og vægt her, er det man kalder et begavedet gæt. Vil tillade mig og vende det på den måde, vil du blive liggende eller liggende ikke Niklas ???

Den laver du vel bare som den anden. Men om den gamle kan laves bedre, kan jeg ikke afgive et begavet gæt på uden at have set et billede eller tegning af den gamle. 

Du skal slet ikke være bange for dit råbåndsknob ikke holder, også uagtet vores selvudnævnte knobekspert sagtens kan finde på noget andet og meget meget bedre teoretisk. 

Nej, siger ikke jo længere ud den kommer.   Siger jo dybere din forankring ligger, jo bedre vil den også kunne holde flåden. Det det gælder er, at fortøjringens vægt/længde omsætter flådens vilde bevægelser til nogle rolige træk på din forankring. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Puhaa jamen tror i at det råbåndsknob jeg har lavet der vil holde? eller skal jeg absolut over i et dobbelt 8 tals? Zeppelin ser iøvrigt nemt ud? Og ja de frie ender er gjort faste min far kendte lige et knob der. SÅ burde det ikke holde?
Jens der ligger ikke lige andre både i nærheden. Det er jo bare fordi jeg kun har haft kæde i til at starte med og så har flåden jo givet nogle kraftige ryk nu når det har blæst så meget og det har revet mooringen op

 

Hej igen

Råbåndsknobet kan sandsynligvis holde, fordi enderne er surret meget fint, som dit billede viser.

De andre fortøjnings-ting du har på billedet ser også meget gedigne ud - det ser meget fornuftigt ud.

Den største risiko er måske slid på rebet - hvis det uheldigvis gnaver på et eller andet. Det vil være fint at have alting dobbelt.

Også af den grund, vil det være fornuftigt at lægge to morings-klodser ud. Jeg vil bare anbefale at du lægger dem ud, så de begge to er fortøjet direkte til flåden.

( - og altså ikke i en række / serie, som foreslået)

Som de andre skriver, så er der enorme kræfter i bølger som giver ryk i fortøjningen.

Derfor er det også en stor fordel at fortøjnings-rebet er langt - flere gange vanddybden, så trækket bliver vandret - hen over bunden, og ikke opad.



Hvis der er 1½ m. dybt, så bør fortøjningen være mindst 6-8 m.



Og det er også godt hvis rebet er elastisk. Man kan ikke på billedet se hvad type din reb er. (Det billige PP = Polypropylen er meget velegnet - 3-slået er mest elastisk og UV bestandigt og altså billigt)



Gangske kort: Det kan (næsten) ikke blive solidt nok! God fornøjelse mvh A


To ulykker kommer sjældent alene.
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis