Miele vaskemaskine W307 , afløb blinker

Min vaskemaskine driller: Afløb blinker og pumpen kører uafbrudt. Jeg har renset filter og kontrolleret pumpe. Har også haft slanger i venstre side adskilt og renset. Men nu er mine ideer sluppet op , er der nogen der har et bud ?

mvh Arne

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Rens tilslutningen til vandlåsen og rens også denne ........afløbsrens er effektiv.

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Afløbet er ikke tæt , og pumpen pumper også vand ud som den skal. Problemet er at pumpen bliver ved at køre , og så kommer maskinen ikke videre i sit program. Når den så har stået og pumpet i lang tid , så kommer fejlmeldingen at der er fejl på afløb.
Skrevet af Felarife på 22 jun 2014 15:44
Afløbet er ikke tæt , og pumpen pumper også vand ud som den skal. Problemet er at pumpen bliver ved at køre , og så kommer maskinen ikke videre i sit program. Når den så har stået og pumpet i lang tid , så kommer fejlmeldingen at der er fejl på afløb.

Hvad med den tynde slange optil niveauføleren inde i maskinen, er der "hul igennem" hvis du puster i den ?


Starter maskinen med at pumpe ud, når du tænder for den ?

Ja der er hul igennem. Alle andre slanger er også renset. Niveauføleren , er det ikke den høje plasticbeholder med en kugleventil i toppen ? Den har jeg haft helt afmonteret og skyllet igennem.
Maskinen starter med at pumpe ud. Jeg har også forsøgt med at føde den med vand ind i vaskeskuffen når den står og pumper , og det vand pumper den ud som den skal , og enkelte gange har det bevirket at maskinen gik i gang med at centrifugere som den skal.
Men nu ved jeg snart ikke hvad mere jeg kan gøre.
Skrevet af Felarife på 22 jun 2014 19:13
Ja der er hul igennem. Alle andre slanger er også renset. Niveauføleren , er det ikke den høje plasticbeholder med en kugleventil i toppen ? Den har jeg haft helt afmonteret og skyllet igennem.
Maskinen starter med at pumpe ud. Jeg har også forsøgt med at føde den med vand ind i vaskeskuffen når den står og pumper , og det vand pumper den ud som den skal , og enkelte gange har det bevirket at maskinen gik i gang med at centrifugere som den skal.
Men nu ved jeg snart ikke hvad mere jeg kan gøre.

Niveauføleren er den "klump" som den tynde slange ender op i, og hvor der kommer nogle ledninger ud af.
Den kan være mekanisk eller i nyere maskiner, elektronisk hvorved vandniveauet kan måles præcist. 
En mekanisk niveausensor indeholder mekaniske kontakter som vha. en membran og en fjeder, aktiveres ved forskellg tryk. En mekanisk kontakt kan have "sat sig" (et dask med f.eks. en skruetrækkers plastichåndtag kan ind i mellem bruges til fejlsøgning)
Man kan også med et let pust/ sug i studsen,høre om kontakterne skifter indeni.
Ledningerne er typisk kraftige, da de slutter de 230 volt til pumpen direkte


En elektronisk niveauføler kan være lavet på flere måder, men en typisk elektronisk niveauføler i en vaskemaskine er lavet med en membran som mekanisk påvirker en jern/ferrit kerne i en spole, som derved ændrer sin induktans ift. jern/ferritkernens placering i spolen. 
De kan godt komme ud af justering, og måske gå fast (har jeg dog aldrig set) , det er stadig en mekanisk konstruktion.  Hvis den har "sat sig" kan en gang pust/sug måske også hjælpe.
Ledningerne er tynde, lavvolt og typisk 3 stk. som går ind i styringen i vaskemaskinen,


For begge typer er det vigtigt at der er fri luftpassage og ingen utætheder/falsk luft for at virke korrekt.


Hvilken type sidder i din maskine ?
Så nu kører den igen som den skal !

Der går en tynd gummislange op til printkortet bag betjeningspanelet , og den pustede jeg i. Det hjalp , den har kørt fejlfrit siden og gennemført 5 - 7 vaske uden problemer.

Så jeg siger 100 tak for hjælpen , Ra ! Du har en øl til gode......

Venlig hilsen Arne
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis