indendørs lyskæde

Hej alle.. det skal lige siges at jeg ikke har en dyt forstand på sådan noget her. så derfor spørger jeg lige alle jer kloge hoveder

Jeg ku godt tænke mig at få en lyskæde sat op i min lejlighed. 
f.eks sådan en som vist i linket herunder.


http://www.ebay.com/itm/12V-Cool-White-5M-300leds-3528-SMD-LED-Strip-Lights-60leds-M-For-DIY-Decoration-/121363834054?pt=US_Car_Lighting&hash=item1c41d924c6

Kan man tilslutte sådan en lyskæde direkte i lampeudtaget? i stedet for at bruge den der stikkontakt der altid sidder nede i hjørnet bag sofaen

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Hvis du læser i teksten vil du se at der klart og tydeligt står  12 Volt så du kan  IKKE  tilslutte den til 220 volt uden en omformer/strømforsyning
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Du kan også finde LED stripsene (lyskæden) med strømforsyning (Power supply) på eBay. Det er en sådan du skal have fat i.

Selve kæden skal nemlig have 12V så dine 230V i stikkontakten skal lige omformes til 12V først.
Du skal bruge en LED-driver, som de andre skriver.

Og så skal du passe på at du ikke køber noget på ebay med en elendig farvegengivelse.

Jeg ville prøve at finde noget varmhvid LED-bånd med en Ra-værdi over 85 - hellere 90.

Jeg har faktisk lavet noget i min stue med LED-bånd som du kan se her:



Dem på billederne har Ra >85 og en farvetemperatur på 2500 K.
De er totalt på 35 W så jeg har brugt en driver på 60W - og sat en dimmer på så det kan dæmpes - en alm. lysdæmper virker ikke til LED-bånd, der skal dæmpes på 12 V siden med en LED-dimmer.

Men igen : pas på med kvaliteten af dem du kan købe på ebay - ofte oplyses kun Varmhvid eller koldhvid - og så kan en varmhvid strække sig helt op til over 3000 K - og det virker for koldt i min optik. De har ofte også en dårlig farvegengivelse - tit oplyses den slet ikke - og det er ret væsentligt at den ikke ligger og roder nede omkring 70.

Den du linker til er efter min bedste overbevisning ikke værd at smide penge efter - for kold og Ra oplyses ikke.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Som andre skriver, køb kun noget du har set, "cool white" betyder blå, IKEA har lignende LED bånd til rimelige priser.

Husk at ved køb udenfor EU kommer du til at betale told og toldbehandling.
Skrevet af akselj på 23 jun 2014 00:50

Husk at ved køb udenfor EU kommer du til at betale told og toldbehandling.

Ikke hvis totalbeløbet incl. fragt er under DKK 80,- som det er tilfældet i ebay.com linket i det oprindelige indlæg.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis