Hej Lars,
Vi har også Smarthouse i vores hus, det første er fra 2001 og løbende udvidet efterhånden som vi har sat huset i stand. Vi er også meget glade for det og har ikke oplevet lign. problemer.
Nå, det første jeg tænkte på da jeg læste dit indlæg var også at det lød som om bussen blev kortsluttet. Det er sket for mig nogle gange ved uheld, og det giver netop symptomer der lyder som dit problem (alle udgange slukker). Jeg kan dog ikke huske hvilke lamper der lyser når det sker og om controlleren kommer i live igen når kortslutningen ophører. Jeg forslår du forsøger at kortslutte bussen selv og se om det er samme scenarie du ender i, dvs. du er nødt til at genstarte det ved at fobinde serielkablet. Det er jo muligt at du har en løs forbindelse et sted i huset der lejlighedvis kortslutter bussen. Hvis dette er tilfældet, så er der desværre nok ikke andre muligheder end at pille alle modulerne fra og gen-montere ét modul ad gangen. Det kan dog blive en langvarig test, hvis din fejl kun optræder lejlighedsvis.
Hvis ovenstående test ikke giver et positivt resultat, så er mit næste råd at du sikrer dig at Mastercontrolleren kører med den nyeste firmware. Du kan opgradere firmwaren vha. Configuration Softwaren til controlleren.
Endelig, så har jeg en gammel Mastercontroller liggende (prøv evt. at søge på Den Blå Avis), en model G38900014 (fra 2001). Den er ikke helt så avanceret som de nyere, men den kan de basale funktioner (dimmer-funktionerne er dog ikke så imponerende). Jeg mener desværre ikke at du kan bruge din eksisterende konfiguration direkte, så du vil nok være nødt til at bygge den op igen fra bunden af. Det må dog være relativt hurtigt at kopiere den og uploade den til controlleren. Hvis du har mod på at skifte den ud med din nuværende, så kunne jeg sende den til dig og du kunne teste om det var din controller der er årsag til problemet eller om det er noget andet (et af relæerne eller dimmerne) eller måske installationen (bussen).
Jeg håber at ovenstående er til hjælp og hvis controlleren har nogen interesse, så giv endelig besked, så kan vi ringes ved og vi finder ud af noget.
Det vil jo være svært bittert at købe en ny controller for så at opdage din nuværende fungerer fint.
Med venlig hilsen
Jannik