Dupline - Smarthouse problem?

Hej,
Vi købte et hus for ca. 2 år siden i Kolding, hvor der er installeret SmartHouse/Dupline system i. Huset er fra 2007, og det fungerer generelt super godt. Dog er der begyndt at komme lidt problemer, som vi håber I måske kan hjælpe med. 

Vi har problemer med at vores controller/mastergenerator klikker og afbryder forbindelsen, så alle kontakter stopper med at fungerer. Vi har mistanke om at det kan være pga. skift til LED pærer, og er begyndt at skifte dem retur (startede med at fjerne dem fra dæmperkontakterne), men problemet varierer meget og persisterer. Da vi har LED lys i spots i vores garage, er det ikke muligt at få skiftet alle til glødepærer, så vi skal finde en mere permanent løsning. 
Nogen gange er det nærmest hvert minut den kobler fra og andre gange kan der gå længere tid imellem (uger) (I samme omgang er en af bevægsensorerne stoppet med at fungere)... 

Når det "går kold" nulstilles den ved at jeg sætter mit "seriel"-programmeringskabel in i mastergeneratoren og tager det væk igen. Så kører systemet igen noget tid.

Oplysninger om system:
Mastergenerator: G3800 0016 800
8x Receiver g3430 5545 230
2x Dimmer g3448 5234 230

På forhånd tak for hjælpen
Med venlig hilsen 
Lars, Kolding.

Blogger på Livets små ting - www.drkoch.dk En blog om teknik, gadgets og god mad.
Hej, Vi købte et hus for ca. 2 år siden i... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ang. Ovenstående skriveri.

Forstår ikke rigtig de problemer som der skrives om.

Har arbejdet med dette udstyr inden det kom til at hede smart haus, og siden hen da det blev udviklet til byggeriet.

Der er kun løse / dårlige forbindelser som kan stoppe dette system. Det er klart at elektronik kan blive defekt.


Med venlig hilsen Gerth

Hej Gerth

Det er interessant, at du skriver det. Jeg oplever heller ikke problemer generelt, efter jeg fik fundet den løse forbindelse, der var årsag til, at kanalerne blev aktiveret sådan lidt tilfældigt med jævne mellemrum. Til gengæld har jeg aldrig fundet en løsning ift. at real-time clock i master controlleren ikke fungerer. Har du erfaring med dette problem?

PFT

Hej Michael

Problemet med real-time i Controlleren er som på andre computer der ikke er fast tilkoblet nettet. At det krystal som styrer clok ikke er så precis derfor "falder" tiden.  Derfor hvis du kræver så precis tid køber du "bare" en ny kanalgenerator. Med GSM-modem pris ca. 11000,- til12000,-kr.   Jeg kører selv med den 1 version af kanalgenerator den taber også nogle min pr 1/2 år men det retter jeg ved skift vinter/sommer tid.                                                         


Med venlig hilsen Gerth

Hej Gerth

Hvis det bare var det... :-) Nej, i mit tilfælde er der desværre tale om, at uret går MEGET upålideligt. Enten går det slet ikke, eller også mister det flere timer om dagen....

Hej Michael                                                                                                                                                            Det lyder ikke godt. men som tidligere skrevet er det ( krystallet der er defekt ) Om man kan for modulet rep. er jeg ikke klar over i dag !!!!! men prøv at høre en forhandler. Ellers er der kun den kedelige konsekvens NY controller. Du er altid velkommen til at rette henvendelse igen.



Med venlig hilsen Gerth
Annonce

Hej igen... 

Jeg håber I kan give os et hint på hvad der kan være galt med vores system. Vi er kommet lidt i problemer med vores smarthouse (Carlo Gavazzi), hvor anlægget er begyndt at ”klikke” og tænde/slukke lyset hele tiden (virker som om det er en bestemt "gruppe"). Det gør at vi ikke kan tænde andre lys/kontakter når det står på (på den samme gruppe). Det kom første gang for et års tid siden, og har været der et par gange. Hver gang er det forsvundet efter nogle timer igen. Nu er det så kommet så det er til stede næsten dagligt konstant, og det er ”pænt” træls, når man ikke kan styre lyset på badeværelse m.m.

Jeg har lavet en lille video af ”opførslen”:
https://goo.gl/photos/FgLCPuzi6GtNEziq9

Vi havde en elektriker ude fra Tønder El (lidt langt væk), som havde styr på systemet, men han er desværre stoppet, så nu mangler vi en med forstand på Smarthouse modulerne, og opsætningen heraf. Vi har haft 2 andre større elektrikerkæder ude, og det eneste svar vi fik var at man kunne lave det hele om til IHC for 25.000.


Nogen der kan hjælpe, eller har en idé til hvad der kan være galt?

Med venlig hilsen
Lars Koch Hansen
Kolding


Blogger på Livets små ting - www.drkoch.dk En blog om teknik, gadgets og god mad.

Hej Lars

Jeg har for tiden samme problem med min SmartHouse (Carlo Gavazzi)-installation. Jeg tror i øvrigt vi har samme hustype; et Hjem A/S hus - tager jeg helt fejl eller er det modellen Uno 237? Anyway, jeg har tidligere haft problemer i form af, at relæer (inkl. relæer til gulvvarmen!) og lysdæmpere pludselig får sit eget liv. Sidste gang (vist ca. 1 år siden) viste det sig at skyldes et lille Dupline alarm-print (fra den tidligere ejer), der var monteret i haveskuret, som trak hele Dupline-bussen mod jord, hvilket bussen ikke "bryder sig om". Da dette modul blev fjernet, fungerede alt perfekt igen.

Denne gang ser jeg lignende fejl, der nogle gang ses ved at lysstyrken i badeværelset cykler op og ned mens husents øvrige relæer klikker lystigt derudaf (hvilket de ikke holder til i længden..). Jeg fandt ud af at jeg ligeledes havde et alarm-print i vores carport-skur, som bliver brugt til at koble en ikke-SmartHouse bevægelsessensor i carporten på Dupline-bussen. Dette modul kan tilsyneladende blive defekt, så det påvirker andre adresser på Dupline-bussen end dem, det er kodet til. Da det blev koblet fra bussen, fungerede alt perfekt igen. Troede jeg! Der var åbenbart et modul mere, som skulle vise sig at drille, nemlig lysdæmper-modulet til lyset i badeværelse/soveværelse: En Carlo Gavazzi model G3448 5234 230. Når bussen kobles fra dette modul, kører alt perfekt, men så snart jeg kobler denne lysdæmper på, går der "cirkus" i relæerne. Så jeg vil, i samarbejde med min elektrikerkammerat, prøve at udskifte dette modul.

Tilbage til din sag: Det jeg vil anbefale er systematisk at koble dele af SmartHouse-komponenterne af Dupline-bussen og så se, hvornår problemet forsvinder. På Dupline-modulerne er terminalerne betegnet D- og D+ (og i mit hus er disse ledninger lilla og lyserøde). Du kan evt. starte med forbindelser, der går til moduler udendørs/i skure, da de har større sandsynlighed for at trække fugt. Det kræver selvfølgelig at man er påpasselig og kender noget til elinstallationer så man ikke får stød og ikke beskadiger noget. Men en elektriker vil formentlig gå frem efter denne metode. Det er selvfølgelig anbefalelsesværdigt at få en elektriker til at lave fejlsøgningen men det kan tage lidt tid, da der er mange mulige fejlkilder.

Det er muligvis Hammerum El, der har lavet installationen - ved ikke om de stadig eksisterer og om det hjælper noget, men det kan være de har mere information omkring hvordan systemet er bygget op.

Håber det var til lidt hjælp - og at det ikke var helt sort snak..

Mvh. Ole



Ole

Hej Ole. 

TAK for din fine gennemgang. Jeg har fundet en god mand i Børkop, som kender anlægget, og har styr på sit Smarthouse. Han kom ud og brugte lidt tid på fejlsøgning. 

Som du selv er inde på så kan enheder, der er defekte, lave rode i alle enhederne på bussen. I mit tilfælde var det også et lysdæmper modul, der var synderen. Det blev frakoblet og ALT fungerer nu i skønneste orden igen. Der er bestilt et nyt. 

Ifølge ham er det kendt viden (også ifølge producenten) at disse lysdæmper moduler har en levetid på ca. 10 til max 20 år. Vores hus er præcis 10 år om en måned, så det passer meget godt. Vores lys var gået helt amok, og jeg var nærmest også blevet helt frustreret over situationen, da den på ingen måde var holdbar... 

Var SÅ glad for at han kunne komme forbi dagen efter jeg skrev (jeg skrev søndag og han kom mandag). Så må vi bare se regningen når den kommer

Link til hans Geschäft...

http://www.gnovi.dk


Blogger på Livets små ting - www.drkoch.dk En blog om teknik, gadgets og god mad.

Hej Alle,


Mit navn er Jan Felskov og jeg er helt ny i dette forum.

Jeg blander mig fordi jeg - efter at have ledt et stykke tid - endelig finder nogen, som har oplevet de samme problemer som jeg.

Jeg fik i 2008 bygget et nyt hus af Hjem A/S på 200 m2.  med  et smarthouse system fra Carlo Gavazzi.

Kontrolleren - G38000016xxx - holdt lige til nu (som jeg kan se andre også har problemer med).

To af mine helt storefejl er 1) at jeg aldrig har modtaget dokumentation af den elektriske installation,

2) at jeg ikke har lavet et dump af kontrollerens opsætning.

Nu har jeg tekniken på plads med hensyn til PC - programmer - kabel etc (jeg har købt en ny kompatibel B8H-CTLZ kontroller) men mangler opsætningen af den.

Da huset er masseproduceret (der var gang i salget på det tidspunkt) har jeg et håb om, at alle huse er lavet og installeret forholdsvis ens, så en dump af en fungerende kontroller ville måske i det mindste give et fingerpeg om hvorledes installationen hænger sammen.

Det er derfor mit håb, at en af Jer med et lignende system vil sende mig et dump af jeres kontroller så jeg kan få lidt lys igen - og specielt varme - det er særdeles ubehageligt at bo på landet om vinteren med et fyr som ikke kan levere varme ind i huset.


På forhånd tak

Jan Felskov

Frossenpind.


Jan Felskov
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis