Dupline - Smarthouse problem?

Hej,
Vi købte et hus for ca. 2 år siden i Kolding, hvor der er installeret SmartHouse/Dupline system i. Huset er fra 2007, og det fungerer generelt super godt. Dog er der begyndt at komme lidt problemer, som vi håber I måske kan hjælpe med. 

Vi har problemer med at vores controller/mastergenerator klikker og afbryder forbindelsen, så alle kontakter stopper med at fungerer. Vi har mistanke om at det kan være pga. skift til LED pærer, og er begyndt at skifte dem retur (startede med at fjerne dem fra dæmperkontakterne), men problemet varierer meget og persisterer. Da vi har LED lys i spots i vores garage, er det ikke muligt at få skiftet alle til glødepærer, så vi skal finde en mere permanent løsning. 
Nogen gange er det nærmest hvert minut den kobler fra og andre gange kan der gå længere tid imellem (uger) (I samme omgang er en af bevægsensorerne stoppet med at fungere)... 

Når det "går kold" nulstilles den ved at jeg sætter mit "seriel"-programmeringskabel in i mastergeneratoren og tager det væk igen. Så kører systemet igen noget tid.

Oplysninger om system:
Mastergenerator: G3800 0016 800
8x Receiver g3430 5545 230
2x Dimmer g3448 5234 230

På forhånd tak for hjælpen
Med venlig hilsen 
Lars, Kolding.

Blogger på Livets små ting - www.drkoch.dk En blog om teknik, gadgets og god mad.
Hej, Vi købte et hus for ca. 2 år siden i... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Update
Ville lige komme med en endelig update. Fik skiftet controlleren til en nyere udgave, hvor problemet med de dårlige lodninger er blevet fixet. Fungerer nu super igen. Har dog fundet ud af at en af mine PIR er defekte, men det er vist en anden historie

Takker for hjælpen herinde.
Hvis andre søger en mand med viden omkring Smarthouse, så kan anbefales El-centrum i tønder. De har Henning Andressen, som har styr på det :-)

Blogger på Livets små ting - www.drkoch.dk En blog om teknik, gadgets og god mad.
Master Generator G3800 0015 (fra 2006)

Har et problem der ligger i samme boldgade.

Systemet tænder og slukker vilkårligt, hvilket er til stor gene især om natten, og da ovenlysvinduerne også var sat til.

Der er ikke meget mønster i det, blot er det blevet værre og værre over det seneste år.

Har opdateret firmware i Master Generator og om-/re-programmeret en del relæer. Dette har dæmpet problemet til ca. det halve, men der er stadig 3 - 5 lamper der er tændt af sig selv i løbet af en gennemsnitlig nat.

Jeg har kontaktet Carlo Gavazzi i Hadsten, men de kan ikke svare på hvad problemet skyldes, foreslår at jeg kobler hhv. tryk og relæer fra i "klumper", for at se om problemet består. Har prøvet dette i mindre grad, uden virkning, og er i øvrigt ret tvivlende i forhold til om det har nogen betydning, da firmware opdateringen af Master Gen er det eneste der har givet en markant forskel.

Gode råd modtages gerne - også blot et vink hvis der er lidelsesfæller derude.

Ole G
Hej Ole G
Jeg er i samme situation som dig. G3800 0015 (fra 2006), som i perioder beslutter sig for at drive gæk med familien ved at tænde lys på tilsyneladende tilfældige tidspunkter. Jeg troede, at jeg havde løst problemet, da jeg for nylig opgraderede til den nyeste firmware, som jeg kunne finde på smartbuilding.dk. Det havde jeg desværre ikke... :-(

Jeg ved ikke, om det giver mening, men jeg synes at kunne konstatere, at problemet næsten udelukkende opstår, når luftfugtigheden er meget høj og det er varmt ("tordenluft") som i disse dage.

Er du kommet nærmere en løsning?

Mvh Michael
Endelig en løsning på problemet . . . .

Efter længere tovtrækning og et dumt fokus på at problemet selvfølgelig måtte ligge i MasterGenerator, kom jeg på helt andre baner. Mere tvang end frivilligt, pludselig gik hele systemet i selvsving, og det var ikke muligt at tænde eller slukke efter behov, uanset hvor mange gange jeg forsøgte at reeboote MG'en.

Jeg startede med at pille alt fra på MG'en, derefter kun forbinde den mindste streng (2 tryk). Ingen problemer. Så lusede jeg det relæ på de 2 tryk mest arbejdede på, på. Stadig ingen problemer. Derefter delte jeg systemet i 2, når den ene del var på, fungerede den del, når den anden del kom på, blinkede det hele.

Efter en længere øvelse i at dele systemet op i mindre og mindre dele, endte det i en enkelt trykenhed. Jeg havde en anden liggende, kodede den op, og vupti, ingen problemer overhovedet i 4 uger.

Trykkene indeholder åbenbart en del logik, tilstrækkelig til at de kan lave disse besynderlige signaler for alle andre tryks koder.

Det skal tilføjes at jeg har nogle meget tilgængelige føringsveje, så det var forholdsvis enkelt at følge den beskrevne metode. Hvis jeg ikke havde den mulighed, ville jeg tage en ekstra trykenhed, og hver dag (alt efter hvor ofte der normalt er problemer) udskifte en trykenhed med en anden der kodes op. Så slipper man for ulemper undervejs, til man finder synderen.

Med venlig hilsen
Ole

Ole G
Annonce
Fedt! Og meget sjovt. Jeg har netop i går taget stort set samme tilgang som dig Ole. Dog var jeg lidt mere heldig, da mine tryk er serieforbundne, og da jeg afbrød bussen ved andensidste tryk i kæden, holdt problemerne op. Jeg har herefter koblet de to sidste tryk til og fra skiftevis, og det er lykkedes mig (tror jeg nok) at isolere problemet til et enkelt tryk. Såfremt det viser sig at holde stik, kan jeg tilsyneladende løse problemerne ved at skifte dette... Overskueligt! :-)

Har du selv en GAP-enhed til at kode trykkene? Og hvor har du i så fald skaffet den?

/Michael

Hej Michael,
En programmeringsenhed til at programmere trykkene kan fås f.eks. her:
https://www.el-grossisten.dk/programmeringsenhed-incl-kabler.html

...omend den er lidt pebret.
Jeg mener jeg har en ekstra liggende derhjemme, så hvis du overvejer at investere i en, så sælger jeg gerne en for den halve pris.

Med venlig hilsen

Jannik

Tror bare jeg købte den samme tid som systemet, men hvis du ved hvad den skal kodes til, kan jeg evt. kode et tryk til dig, mener jeg har et par helt nye ekstra liggende. Alternativt kan du sende trykket til mig, så kan jeg udlæse koden.

Ole G
Skrevet af Ole G på 02-08-2016 16:42
Tror bare jeg købte den samme tid som systemet, men hvis du ved hvad den skal kodes til, kan jeg evt. kode et tryk til dig, mener jeg har et par helt nye ekstra liggende. Alternativt kan du sende trykket til mig, så kan jeg udlæse koden.

Tak for dit tilbud Ole. Jeg skal lige være helt sikker på, at det er trykket der er problemet, og så vender jeg tilbage til dig.

 

 

 

Apropos udfordringerne beskrevet i denne tråd.

Jeg har problemer med at få "real time clock" i min G3800 0015 til at gå pålideligt. Det kan finde på at "fryse", så tiden simpelthen ikke går og dermed virker real time-funktionerne jo så heller ikke som de skal. Er der nogen, der har haft lignende problemer? Jeg løser det oftest ved at genstarte master controlleren og sætter uret, men løsningen har kun begrænset levetid, og så er det jo i øvrigt noget bøvl.

Jeg har opgraderet til nyeste firmware...

På forhånd tak.

/Michael
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis