Taktkæde til bil

Hej,

Jeg har en Mitsubishi Colt fra 2008. Jeg undersøgt lidt på nettet, og kan forstå den ikke har en tandrem, men en taktkæde (håber jeg har forstået det korrekt). Kan nogle oplyse mig, hvornår en taktkæde skal skiftes? Jeg ved kun hvad man normalt siger for en tandrem. Min bil har kørt 83.000 indtil nu, og skal om 20 dage på værksted og have ny kobling og bremseklodser, så tænker om jeg skal få skiftet taktkæden der eller om det ikke er nødvendigt.

Håber nogle herinde kan hjælpe.

På forhånd tak.

Mvh.

Mikkel
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er normalt ikke nødvendigt. Som regel kan man høre det, hvis den er for slidt. Så skramler og rasler det fælt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for svaret. Det var fordi jeg troede at bilen havde tandrem, og der har jeg hørt at de ofte skal skiftes ved en 80.000-100.000, og så tænkte jeg at nu bilen skulle på værksted, så kunne jeg ligeså godt få den skiftet nu i stedet for den gik i stykker en måned efter jeg havde været på værksted. Så taktkæden burde kunne holde længere end en tandrem? Altså der er ikke nogle ideer om hvor længe en taktkæde på en ny bil holder?

Mvh.

Mikkel

hvis det er tandrem så er det både efter km, og alder, der bestemmer hvornår der er tid for udskiftningen-

Eks 100000 km, eller 8 år, hvad der nu måtte komme først--

Hej

Taktkæden på VW, Seat og Skoda i visse motormodeller har det med at taktkæden bliver for lang og at kædestrammeren ikke kan holde kæden stram, som har afstedkommet havari af motoren.
Dette gælder selvfølgelig ikke din motor, men det jeg mener er at motorerne i dag er bygget til at være små og lette og at der ikke er plads til tandrem, plus at kæderne er mindre end før, så man bør have det i mente med at lytte til motoren om den rasler.
Med hensyn til hvor længe en kæde holder afhænger jo meget af kørestil, koldstarter og hvor langt man kører dagligt, så det er meget svært at gisne om, i teorien burde de jo holde bilens levetid, men jeg ville kun skifte den hvis jeg havde hørt om problemer med det bilmærke som der havde været skrevet om, og måske et interval på 150000 - 200000

Trying is the first step toward failure...But failure is the first step toward experience
Hej

Vi har en Citroren C4 Picasso 1,6 bensin og den har også knastkæde i stedet
for rem. Den er lavet til at holde bilens levetid.
Vi har dog fået den skiftet på garantien 2 gange inden det første år, men det
er noget helt andet.
Mener også det er meget dyrere at få skiftet en knastkæde end en tandrem.

Hilsen Jan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis