prøv at se disse - har brug for jeres vurdering!

Har brug for jeres hjælp! De tre stolper på billederne sidder på samme side af min dobbelte carport. Her ca. 1 års tid efter opsætningen er der kommet disse "revner" på den samme side af alle tre stolper. Det tyder på at der kommer et tryk fra højre side. Hvad er jeres vurdering? er det nødvendigt at gøre noget? hvad kan man gøre. kunne man bore nogle bolte i gennem på tværs eller lignende? 

På forhånd tak for jeres hjælp!! 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen problemer, det er alm.svindrevner da træet ikke har været helt tørt.
Ganske almindeligt, så lad ikke det overskygge en god sommer.

Bedste hilsner
Bjarne

 

Hej.
Sålænge der ikke er nogen revner, der løber ud af stolpen går det nok. Den har måske ikke den fulde bæreevne og jeg vil medgive det lidt voldsomt ud, til gengæld bliver det nok heller ikke værre fra nu af.


mvh

 varmetossen

Hvad er det for en facadebeklædning på dit hus? Hvad koster det og hvor er det købt? Det ser flot ud.

Mvh

Milesten
Der er mere skræmmende at de stikker ned gennem dine fliser håber du har gjort noget ekstra dernede for at undgå de rådner.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Annonce
Det er norske fyrtræsbrædder skåret i profil. Jeg fandt nogle danske i grantræ i næsten samme profil jeg brugte til carport. De kostede ca 60 pr. Meter men fik dem dog med betydelig rabat.

Skrevet af Fiahgt på 23 jun 2014 05:43
Der er mere skræmmende at de stikker ned gennem dine fliser håber du har gjort noget ekstra dernede for at undgå de rådner.

Stolper er sat direkte i jord 90 cm dybde med beton rundt om. Dette er forskriften fra leverandøren af carport. Hvorfor er dette skræmmende?

Ikke skræmmende, med ned støbte stolper, men de har en kortere levetid, end hvis der havde været brugt stolpefødder.

Som sagt, bare svindrevner - så ingen ko på isen :-) Sådan en 100x100 stolpe kan klare et tryk på omkring 1 ton, så selvom de skulle have mistet et brøkdel af deres styrke, så har det vidst ingen betydning :-)
Du skal heller ikke være nervøs for at de er støbt direkte i jorden - de ryger ingen steder lige forløbigt, mener det er 20-25 år man skal regne med at sådan en trykimprægneret stolpe holder når den er i jorden - og de er jo nemme at skifte, når du kan se at de er begyndt at være møre i bunden.
Stolperne har naturligvis en kortere levetid når de står i jorden - end hvis de stod på stolpesko og kunne ventilere.
Problemet med stolpesko er bare, at det er noget dingelværk!
Din carport ser ud til at være fritstående - vær du glad for at den ikke står på stolpesko. Som sagt, så holder sådan nogle trykkede stolper altså længe - selvom de står i jorden - og når den tid kommer, så er de nemme at skifte.
Stolpesko er efter min mening kun noget man bruger når man kan forankre skuret/carporten til noget murværk eller lignende.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis