Windows xp og nets,

Hej til Alle.

Fra den 15/7-14 kommer java med en opdatering som, hvis den installeres på computere med win XP vil gøre at man ikke længere kan bruge nem-id på den pågældende computer.

Spørgsmål: Er det muligt at installere win 7 på en 10 år gammel pc, eller er det ud og købe en anden en?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej til Alle. Fra den 15/7-14 kommer java med... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Nitter på 19 jun 2014 06:09
Tja, omvendt kunne det jo også være Morsingboen der ikke ved hvad han snakker om.  Er ikke i tvivl om Ubuntu kan lokkes til at køre på alt forældet elektronik. 

Nej Kent. Personligt er jeg komplet ligeglad med hvad navn der står klistret på kassen. Jeg vil bare ikke give ret mange penge for "gårdsdagens" slidte elektronik. Dette kunne blant andet indebære din HD er totalt slidt op når garentien på den brugte maskine er forduftet mens den der sidder i en ny moderne maskine sagtens kan holde de næste 5+ år til privat brug.

Jeg syntes bare spørger bør kende risikoen.  

PS. Hvordan er det nu lige det står til med USB 3 på gårdsdagens maskiner. 

Jeg er dog ikke en indfødt mossingbo, så mossingbo bliver jeg aldrig.

Ja ubuntu køre uden uden problemer på en af mine ældre maskiner jeg har.
Jeg har en bærebar Webtech fra 2002 med 1.9ghz og 1gb ram der køre Lubuntu rigtig fint på. ubuntu 12.04 kan også køre på den rimelig.
Samt en LG fra 2006 med 2.0ghz og 1gb ram, der køre Ubuntu 12.04LTS
Den bruger ungerne til at se youtube og spil på nettet.

Lg er jo sådan en smidvæk computer, blev købt fordi vi ikke viste bedre.
Stort set ved at gå fra hinanden overalt. Men der er Intel in side så det går lige.
Begge computer køre på originale hardiske.

Pt har jeg en Thinkpad T500.
4gb ram 2.6ghz dual core T9400 med windows 7 32bit og Ubuntu 12.04LTS.

Når jeg en sjælen gang bruger windows køre den rigtig fint og hurtig opstart.omkring 2 minuter incl indtast af password.

Jeg vil nu personlig heller smide min penge efter en kvalitets computer end efter en "moderne" plastig skrammel computer hvor skærmen knækker af og taster falder af.

Hvis man enlig er så bange for at HD skulle gå til kan man jo bare smide 799kr mere og få en 120gb ssd HD monteret på en kvalitets maskine fra refurb.

Når man først har en business line computer går man ikke tilbage de "alm"

Med hensyn til Usb 3 så kan du få en thinkpad w510 med 2 x usb 3. T modelerne har det ikke.
HP Elitebook 8540w har også 2stk usb 3



Hej.
Tak for alle Jeres svar. Nu har en bærbar aldrig været på tale, men det kunne man jo ikke vide.
@ regmos. jeg har tidligere været inde på at skifte til linux/ubunto eller andet, men jeg må nok indrømme at jeg er ikke tilstrækkelig nørdet til at komme i gang med det. Har egentlig lyst til det, men der er altid noget som er vigtigere. Kan ubunto håndtere nets efter den 15/7?
Når jeg ser på prisen på computere hos Wupti, dustin eller bilka så bliver jeg godt nok fristet af denne:  http://www.refurb.dk/products/1016-ibm-lenovo-brugt-thinkcentre-m58-30ghz-pc-kun-1999kr-billigst.aspx  Er dem til ca 4000 fra samme firma dobbelt så gode? Og hvis ja har jeg så brug for det?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Ja der er ingen problemer med nets og ubuntu efter 15/7
...men jeg må nok indrømme at jeg er ikke tilstrækkelig nørdet til at komme i gang med det. Har egentlig lyst til det...

Hvis du bare vil erstatte XP med Linux, er det såmænd hverken specielt nørdet, eller særlig tidkrævende. Går alt efter planen kan du have en køreklar, fuldt opdateret Linux maskine klar på 2 - 3 timer.

Bare skriv hvis du vil forsøge, så skal jeg gerne prøve at hjælpe (efter bedste evne), og ellers er der sikkert et par "rigtige Linux nørder " her i forum.

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Kan du ikke smide noget info på din nuværende pc. hvad den har af ram, hukommelse og cpu, samt hvad grafikkort du har.

Jeg vil nok anbefalde lubuntu når den er 10 år gammel. men hvis den har 2gb ram og minimumen enkel 2.0ghtz cpu og intel grafikkort vil den med rimelig fornuftig fart trække alm ubuntu.
Annonce
Hej.
@ Regmos. Tak for tilbuddet. Det vil jeg helt sikkert gerne gøre brug af, men det kommer til at vente lidt, da jeg har noget bil i gang. Jeg sender en pb når jeg er klar.

@ Kent A.

Det er en intel celeron cpu3,06 GHz, 2GB ram, Grafik ATI Radeon 9600 x1050 serie. 80GB harddisk. Halvt fyldt.
Men skal jeg ikke ha flyttet alt det som skal gemmes overet andet sted for at installere ubunto? og det er lissom ikke lige til at overskue.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Hvis du vil skifte til et andet styresystem, skal du først overføre de ting du vil gemme, til en ekstern disk f. eks. Du skal også være opmærksom på, at det ikke er sikkert, at de programmer, du installerer, kan læse dine gemte filer. Det er af hængigt af filformatet.


fase
Men skal jeg ikke ha flyttet alt det som skal gemmes ... og det er lissom ikke lige til at overskue.

Det er heller ikke svært og køber du en ny Windows computer, skal du vel også have dine personlige filer flyttet over på den.

Det gratis (open source) program FreeFileSync klarer det hele, på en let og overskuelig måde. Det kører både på Windows og Linux, og så snakker det oven i købet dansk.
Det eneste du skal huske, er at fjerne et flueben, når du installerer, for at undgå den den medfølgende "ekstragevinst".

Kort fortalt går det ud på at vælge mapperne på computeren (billeder, dokumenter musik...etc.) i venstre side af vinduet.
Oprette tilsvarende mapper på den eksterne disk, vælge dem i højre side af vinduet og starte synkroniseringen.

Så kan du i princippet rode med din bil, mens den arbejder, men det plejer nu ikke at tage så lang tid.
Bagefter installerer du FreeFileSync på din nye computer, og på din gamle med Linux, og laver det omvendte nummer. Smart ikk'

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
jeg forslår at du gemmer alle dine filer i din windows over på en extren harddisk.
Installere Linux Mint 17 Mate. Den er den nemmeste når man kommer fra xp.
Men du har jo en rimelig maskine så den alm ubuntu ville også fint kunne køre.

Men installere dit linux os ved siden af xp, det kunne jo være du får brug for den.


Lille guide.
http://www.ubuntu.com/download/desktop/install-ubuntu-desktop.

Du kan uden problemer tilgå dine file du har liggende på windows igennem ubuntu fil system.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis