Renovering af badeværelse - ingen jord i stikkontakt

Hej.

Jeg er i gang med at renovere mit badeværelse i et hus fra '76.

Nu har jeg fået klinkerne af væggen og opdaget at der ikke er trukket

jord til stikkontakten. Skal der ikke være jord, i badeværelset i et hus fra '76?

Ifølge stærkstrømbekendgørelsen, skal der være jord i byggeri fra efter 1. April '75.

Jeg har fået monteret et hpfi relæ i tavlen.

Stikkontakten er en "shaver" kontakt med trafo.

Er der noget jeg har misforstået?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

En shaverstikkontakt kan ikke jordforbindes, og du kan ikke få stød af den med mindre, du tager fat i begge poler på den sekundære side. Den kan for øvrigt kun bruges til barbermaskinen (20 W såvidt jeg husker)

Du kunne overveje i forbindelse med ombygningen, at få den lavet om til en rigtig stikkontakt med jord ved, at du får trukket en jordledning.


fase
Tak for svar.

Jeg overvejer at trække nyt med jord, så konen og barnet kan bruge hårtørrer, fladjern osv. men skal det så forbindes i tavlen

eller kan jeg "bare" forbinde jord til komfurtilslutningen i køkken, hvilket vil være det nemmeste? Eller skal det være koblet på samme 230V gruppe? 



Jeg har også opdaget at der er muret en alm. 230V ledning ind. Den er trukket fra en stikkontakt,

hvor mit køleskab er tilsluttet. Dette er da ikke lovligt. Måske en ejerskifteforsikringssag? Kabler til lys er heller ikke trukket

i rør men muret direkte ind.

Jeg er ikke helt med på, hvad du vil lave, af den simple grund, at jeg skal sige at det ved din elektriker, hvordan det skal laves.

Beskyttelses lederen bliver jo forbundet sammen med de andre beskyttelsesledere i din gruppetavle.

Hvad mener du med en almindelig 230 V ledning? Er det ledningen til en brugsgenstand?

Under visse omstændigheder er det lovligt, at mure kabler ind i væggen i stedet for ledninger i rør.

 


fase

Den ledning jeg snakker om er koblet sammen med de installationskabler til "shaver" kontakten.

Det er muligt at den "laver" strøm til kontakten i køkken. Under alle omstændigheder må man da ikke

mure en ganske alm. flad flertrådet 230V ledning ind..



Har taget et billede men kan ikke uploade det..

Nu kunne jeg.

Nej, hvis det er en 2x0,75 kv. ledning er det ikke lovligt.


fase
Se billedet under min profil..
Får en elektriker ud og kigger på det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis