Opmuring med bakke/standmørtel - fugning med kalkmørtel...

Hej
Jeg skal inden længe opføre en indervæg i nogle gamle patinerede mursten.
Det siges at sådan en mur fortjener en kalkmørtel - men er det ikke kun for synets skyld?

Kalkmørtel er ret dyrt i forhold til alm. cementbaseret mørtel.
Så min tanke var at bruge alm. mørtel til opmuring, og efterfølgende fuge med en kalkmørtel. 

Skulle der være noget i vejen for det?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg går ud fra du selv blander kalkmørtel med jura kalk. Færdigblandet hydrat mørtel der bare skal tilsættes vand er dyrt, helt enig. Mener jeg gav 125kr for en pose jura kalk, og en Aalborg koster et sted mellem 1/3 og 1/2.
Brugte det kun til udvendig umfugning (for at opnå bedre farve match) så for de få poser betød det ikke nævne værdigt.

Men jeg kan ikke se det er et problem at 'blande' mørteltyper indvendig hvor klimapåvirkningen er minimal.

 

Naah, havde egentlig regnet med at få noget kalkmørtel som bare skal tilsættes vand, aner ikke noget om kalkmørtel, eller hvor jeg skulle få fat på jura kalk... Den pris jeg har fået lyder på 135 kr pr sæk. Og jeg skal bruge omkring 20 sække, så det løber op. Derudover har jeg læst mig til, at kalkmørtel er anderledes (mere besværligt) at mure med, i forhold til moderne mørtel. Så hvis jeg kunne nøjes med kun at skulle fuge med kalkmørtlen, så ville det være nr. 1.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis