Blande bakkemørtel til muring af Leca blokke

Hej :-)
Jeg står overfor at skulle mure lidt væg udendørs for enden af et skur, hvor jeg til formålet har indkøbt 10X19X490 Leca blokke og Bakkemørtel 6,6% og murer pap.
Muren skal opføres på en 4X4 tømmer som er støbt i jorden (over jord højde) med jord spyd.
Jeg har aldrig gjort det i murer arbejde før, så jeg er lidt rookie på det punkt, men jeg glæder mig til at prøve :-)
Mit spørgsmål går på om der er noget jeg skal tage højde for i sådan en opgave. Og på hvilket forhold mørtlen skal blandes i, da der intet står på posen om forholdet mellem mørtel, cement og vand. 
Muren vil få en træstolpe (4X4) i hver side. Jeg tænker på at skrue en lang skrue ind i stolperne i fuge højden for hver eller hver anden skifte..Vil det være tilrådeligt?
Mht murer pappen. Ligger den bare løst på "grunden" eller kan jeg banke den fast med klamper eller..? Jeg går ud fra murer pappen kun ligger i bunden, og ikke op af siderne som i dette tilfælde er 4X4 hjørne stolper...?
Når jeg er kommet igang, hvor mange skift kan man så mure op. (væggen er kun 2½ meter lang og ca 2 meter høj) 
Her tænker jeg på om vægten af stenene vil tynge de nedre sten hvis mørtlen ikke når at tørre nok og det hele så "render" i fugerne..
Hilsen murer rookien :-)
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en noget alternativ løsning du har valgt, de fleste ville nok have støbt en sokkel.

Du får ikke problemer med at blokkenes vægt presser mørtlen ud, leca suger så meget at du risikerer at mørtlen er for tør før du får den næsteblok lagt på, du skal nok vande blokkene før du bruger dem, især når det er varmt.

10 cm blokke er noget djævelskab at mure op, de er så smalle at det er svært at få muren lige, start med at skrue et par brædder på dine endestolper til at styre den ene side af muren, et 5 cm oppe, og et 25 cm oppe, så kan du flytte dem efterhånden som du kommer opad.
Det er ret alternativt det vil jeg gerne erkende..
Det er "blot" et skur så derfor ville jeg ikke rigtig bruge så meget krudt på opgaven som det ville kræve at grave grund og støbe fundament osv. Min løsning blev 4 huller a 30X30 og 90 dybe med 4 stolpespyd støbt ned i som så bærer stolpen som er ca 3 meter lang. Og derefter leca blokkene muret op til tag højden..
Det med de 10 cm havde jeg ikke troet var et problem. Jeg har målt 20 cm op fra bunden sten 19 cm og mørtel 1 cm) i hver side og så 20 igen osv og regner med at trække en snor fra stolpe til stolpe for at ha noget at gå ud fra med at sætte muren lige op.
Jeg er sq ærlig talt lidt spændt :-)
Jeg skal også ha muret et dørhul til i samme omfang i modsatte væg, og i de 70 cm som den åbning er har jeg dog gravet ud til at støbe et ordentligt fundament..

Hele missæren handler om et "udhus" som er muret i forbindelse med mit gamle bondehus.. Udhuset har ingen "grund". De 2 vægge (muret i mursten) står bare direkte på et par lag af mursten som udgør en grund, og hjørnestolperne stod på et par mindre kampesten. Murstens væggene er forbavsende gode. Den 3 væg (den jeg har revet ned og nu skal opbygge igen) var i træ og var i så dårlig fatning at jeg besluttede at renovere det. Dørhullet som var i murstens væggen skal så mures til og flyttes om i leca stens væggen...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis