Forskallingsbrædder til gulvvarme, ru eller høvlet

Hej

Skal til at ligge forskallingsbrædder til gulvvarme. Der forskriver diverse producenter, at det skal være 25 x 100mm ved 20mm pex. Det eneste jeg umiddelbart kan finde i de dimensioner er ru forskalling.

Vil det være ok med ru forskalling, eller bliver det ujævnt? (Der kommer 19mm gulvgips ovenpå og derefter klinker.)

Eller kan man evt. tage en mindre dimmension forskalling og så evt fræse lidt ekstra ud i underliggende hjælpestrøer med en overfræser? (der kommer hjælpestrøer på tværs for ca. hver 30 cm)

Mvh.
Dennis
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har du slet ikke over vejet at bruge terrasse brædder, de er da 32 x 120 mm.

Kvalitet koster penge, og du regner vel ikke med at du skal brække gulvet op igen foreløbig ? Du skal jo også tænke på at under gulvet skal være rimligt stift, så fugerne i dine klinker ikke begynder at revne. Hvor meget havde du tænkt dig at isolere med under brædderne ?
Jeg skal lige understrege at jeg ikke aner en dyt om det, andet end hvad jeg har set på de byggepladser hvor vi kommer...

Men jeg har aldrig set det som andet end som høvlet forskalling... Eller de gulvspån der er fræset riller i i forvejen selvfølgelig.

God arbejdslyst

Mvh.
Martin

www.malermester-hansen.dk
Hej JR-anlæg

Det lyder da betryggende, så måske jeg bare skulle prøve med det ru, hvis jeg selv henter kan jeg jo sikre mig, at det er forholdsvist lige i forvejen Men ville nok i længden føle mig mere "tryg" ved at bruge høvlet.

At bruge terrassebræder ser jeg ikke som ekstra kvalitet, vil nærmere se det som spild af penge med mindre du mener trykimprægnerede som ikke koster meget mere, men det vil jeg helst ikke have inde i mit hus.

Vedr. isolering, bliver der vel plas til ca. 50 mm, det er ikke meget men der er også et lerindskuds lag og rummet under er et opvarmet kælderrum så det går nok.
Næh det var nu for at få en stivere konstruktion jeg ville bruge terrasse brædder, Du må slet ikke bruge tryk imprægneret træ inden døre.
Ahhhh, det giver så mere mening
Men tror du ikke, at en konstruktion med montering af spærtræ 45 x 145 på siden af de gamle bjælker (som måler ca. 75 x 160) samt montering af hjælpe strøer imellem bjælker med cc afstand på 30cm vil gøre det hele stift nok ?
Det skal sige at rummet er 3,8 meter langt.
Jeg ville være mere forsigtig ift om knap 4 meter spænd ikke er for meget for en 170mm høj bjælke hvis der skal klinker på bagefter, træls hvis det gynger og det revner i fugerne. Til let tag er f.ex en 45x145 kun godkendt til knap 3 m frit spænd v. cc 80cm og i det tal er også indregnet en hvis acceptabel nedbøjning.

Hvis jeg var dig ville jeg spørge en tømrer der har prøvet noget tilsvarende.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej Bofh

Syntes selv, at det virker ustabilt som det er nu, derfor har jeg også valgt, at montere et spær af 45 x 145 på siden af bjælkerne. Det skulle gerne gøre det mere stift, men spørgsmålet er selvfølgelig om det bliver stabilseret nok med dette ?
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis