Konstruktion af gavl-udhæng

Hej LDS,

Jeg er ny her på dette fantastiske forum og håber I kan hjælpe mig med et problem jeg er løbet ind i.

Jeg er igang med at udskifte gavl og stern på huset og er i den forbindelse blevet itvivl om selve konstruktionen af udhænget på gavlen. Jeg har fjernet hele udhænget og sat nye udhængslægter (Standard T1) op. De er lagt ind over to spær og går 50 cm ud over gavlen. Mit spørsmål er nu hvordan jeg opbygger selve udhænget med stern og underbrædder ? Sternen skal være i ivarplank og underbeklædningen med 16x95 mm høvlede brædder (vendt 90 grader mod gavlen)

Jeg har lavet nedenstående tegning (Tværsnit af udhæng)

Min bekymring er om konstruktionen bliver for tung så udhænget begynder at hænge. Det skal dog siges at huset har en limtræsbjælke langs ydermuren som rager ud ved gavlene. Denne bibeholdes og udhænget vil komme til at hvile derpå.


Mvh

Michael Hansen

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
5 eller 6x1" trykket brædder skruet på højkant på gavl vægen fra kip til bund af ud hæng.
En mere der ude du vil have dine sternbrædder og nogle stumper imellem disse, start ved mur forneden og ellers en 60-100cm afstand hele vejen op i begge sidder
på disse montere du dine under brædder og dine ivarplank stern.

Det kan være en god ide at tag den ydreste række tag plader af hvis det er mulig så du kan skrue ned igennem tag lægten ned i brættet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis