Store klinker på gulvgips

Hej

Jeg har fået følgende opbygning fra min trælast vedrørende renovering af mit gulv som står for døren.

Gulvet er i dag bygget op på strøer og der er ca 165mm fra oversider gulv til klaplaget.

De foreslår

125 mm Sundolitt (50+75mm forbandt) i trykstyrke 80

DLH Gulvvarmeplade (Spån 22mm)

Varmefordelingsplade

Fermacell 12,5 mm gulvgips som både skrues og limes til spånpladen/varmefordelingspladen

og herpå vil jeg gerne ligge nogle klinker på køkken delen og pergo gulv i stuen.

Opbygningen med sundolitt fremfor opbrydning har jeg valgt da der ikke er sokkel under mine indervægge og huset ligger på skrånende grund og der er derfor over en meter til fast bund

Men lyder denne opbygning rigtig?

Jeg havde troet at man skulle op i en højere trykstyrke på isoleringen og kan det virkelig passe at gulvgipsen både skal skrues og limes på spånpladen og ikke mindst direkte på varmefordelingspladerne, Så er der i hvert fald ikke meget tilgivning hvis man får skruen placeret lidt forkert

Hvor store klinker kan man ligge på en sådan konstruktion, hvad jeg kan læse mig til, både her i fora og på producenters hjemmesider, at der maks må ligges 30x30 fliser men at der er nogen der uden problemer har lagt nogle lidt større uden at det er revnet eller flækket, men hvis vi(konen) nu har forelsket sig i en flise på 75x75 cm (ja 750mmx750mm) vil I have betænkeligheder ved dette?

Håber der sidder nogen der uden med nogle gode indspark, for jeg er løbet tør for hjernekapacitet

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har en nogenlunde tilsvarende opbygning i min udestue, men med 30 x 30 granitfliser.
Det var jeg betænkelig ved, disse ret store fliser, men det gik! Jeg fugede det med siliconefuger for ikke at risikere smuldrende fuger.
I bestemte vinkler og lys kan man ane, at gulvet giver sig en lille smule, når jeg med mine 110 kg går tungt hen over det.
Jeg ville ikke turde lægge så store fliser.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej KTM

Tak for svaret

Nej, Jeg er også lidt nervøs for så store fliser, "men de er jo så flotte" specielt når der både skal monteres ikke køkken ovenpå og med min tilsvarende kampvægt

Hvilken trykstyrke har du på din underliggende isolering, og hvor adskiller din opbygning sig fra min, og har du også både skruet og limet dine gipsplader.

Og mon det kunne øge stabiliteten betragteligt ved at tage en tykkere gips evt. 19 eller 25mm?

Nu er det snart mange år siden, jeg lavede det.
Jeg kan huske, at der var en del snak om netop trykstyrken, så jeg vil tro at det er med relativ høj styrke. 
Jeg har mindst dobbelt så meget isolering i, måske 2 x 200 mm, fordi jeg havde rigelig plads til det.
Der hvor jeg måske har en svaghed, er at jeg har brugt nogle specielle styrolitplader med knopper, hvorimellem jeg kunne trække gulvvarmerørene. Det er dog fyldt op med sand efter slangerne/rørene er lagt, for at det ikke skulle kunne fjedre.
Jeg har 2 lag Fermacelplader, som er limet i samlingerne og skruet sammen med en allerhelvedes masse skruer. Jeg mener at kunne huske, at det er 2 x 15 mm.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej

KTM - Det ser da fint ud. Dvs du har brugt gulvgips med fer/not?

ER der ikke andre der har nogle gode indspark til problemstillingen?

Der var ikke fer og not, men de 2 lag er skruet og limet sammen i forbandt. En helvedes masse specialskruer!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Jeg ville også være nervøs ved så store klinker.

Gå op i trykstyrke og se på GF gipsgulvplader, men snak med begge producenters tekniske afdeling inden du beslutter dig!

Jeg er sgu også lidt nervøs, derfor indlægget  Der skal jo stå et køkken ovenpå, så derfor er det lidt træls hvis det skal laves om fordi fliserne knækker, men har da fået konen ned i en 60x60 flise i stedet.

Hvor højt ville du mene man skulle op i trykstyrke på isoleringen? er 150 nok eller skal man op i en MX250?

Er der forskel på GF's og Fermacells gulvgips, eller er det også bare jo tykkere jo bedre?

Din renovering af gulvet vil ikke overholde gældende isoleringskrav.

Hej Pilehave

Det er jeg klar over, men er også ude over det problem, da det ikke er rentabelt, da det vil kræve at jeg sætter sokkel under alle mine indervægge og da det er på skrånende grund så skal jeg over en meter ned for at finde fast bund at sætte soklen i, Men du må gerne komme og hjælpe med at grave

Skrevet af rfjensen på 23 jun 2014 11:31

Hej Pilehave

Det er jeg klar over, men er også ude over det problem, da det ikke er rentabelt, da det vil kræve at jeg sætter sokkel under alle mine indervægge og da det er på skrånende grund så skal jeg over en meter ned for at finde fast bund at sætte soklen i, Men du må gerne komme og hjælpe med at grave


Fint nok, det var bare så du var opmærksom på det

Og nej tak, der er kun de udvendige mure tilbage af vores nuværende hus, så har vist fået gravet det jeg gider i lang tid ;-)
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis