Store klinker på gulvgips

Hej

Jeg har fået følgende opbygning fra min trælast vedrørende renovering af mit gulv som står for døren.

Gulvet er i dag bygget op på strøer og der er ca 165mm fra oversider gulv til klaplaget.

De foreslår

125 mm Sundolitt (50+75mm forbandt) i trykstyrke 80

DLH Gulvvarmeplade (Spån 22mm)

Varmefordelingsplade

Fermacell 12,5 mm gulvgips som både skrues og limes til spånpladen/varmefordelingspladen

og herpå vil jeg gerne ligge nogle klinker på køkken delen og pergo gulv i stuen.

Opbygningen med sundolitt fremfor opbrydning har jeg valgt da der ikke er sokkel under mine indervægge og huset ligger på skrånende grund og der er derfor over en meter til fast bund

Men lyder denne opbygning rigtig?

Jeg havde troet at man skulle op i en højere trykstyrke på isoleringen og kan det virkelig passe at gulvgipsen både skal skrues og limes på spånpladen og ikke mindst direkte på varmefordelingspladerne, Så er der i hvert fald ikke meget tilgivning hvis man får skruen placeret lidt forkert

Hvor store klinker kan man ligge på en sådan konstruktion, hvad jeg kan læse mig til, både her i fora og på producenters hjemmesider, at der maks må ligges 30x30 fliser men at der er nogen der uden problemer har lagt nogle lidt større uden at det er revnet eller flækket, men hvis vi(konen) nu har forelsket sig i en flise på 75x75 cm (ja 750mmx750mm) vil I have betænkeligheder ved dette?

Håber der sidder nogen der uden med nogle gode indspark, for jeg er løbet tør for hjernekapacitet

Hej Jeg har fået følgende opbygning fra min... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det lyder også spændende, det har vi fravalgt af tidsmæssige og økonomiske perspektiver, vi er flyttet ned i den anden ende af huset og har etableret køkken ude på det lille af vores badeværelser

Tidsmæssigt skal køkken, bryggers og 70 m2 stue stå færdig med udgangen af uge 30, og jeg påbegyndte nedrivningen her i weekenden, foruden gulvet skal vinduer og døre skiftes, der skal skiftes belægning på udendørs trapper og ny flisebelægning udendørs på den ene side af huset og ny stern og alukanter på hele huset.

Så de her ti kontortommelfingre kommer på arbejde de næste par uger

Ved ikke om resultatet af mine 10 kontor tommelfingers arbejde tåler at komme i galleriet.

Har snakket med både Knauf og Fermacell, og der får man vidt forskellige svar på, hvad det kræver hvis man vil lægge en 60x60 eller 75x75 flise fremfor det almindelig anbefalede 30x30 format

Knauf mener at der skal 2x25mm GF gulvgips til som skal limes og skrues sammen men i øvrigt ligge svømmende oven på mine gulvvarmeplader med gulvpap imellem for at sikre at limen fra samlingerne ikke "limer gipsen fast til underlaget"

Fermacell mener at en 25 mm af deres gulvgipsplader er nok og den skal bare limes og det gør ikke noget at limen presses ud ned på underlaget

Ingen af dem vil komme med en anbefaling af trykstyrke på isoleringen, men adspurgt om de tror 150 er nok er svaret hen ad, "Tja, der burde det måske nok være"

Mon ikke jeg ville vælge 2 lag GF plader og så trykstyrke 250 som forøvrigt isolerer bedre end 150.

Hvis gulvet revner med Fermacell og trykstyrke 150 er det jo for sent :-)
Du skal bruge en isolering med trykstyrke på 250. Mellem styrolit og spånplade ligger du enten en dampspærre eller gulvpap da det ellers kan knirke. Novopan anbefaler dampspærre pga mulighed for restrukturere i flamingo fra da de blev produceret

Orla - Ja i know  Det er også derfor jeg er bekymret, jeg tror også det ender med at jeg går med Livrem og Seler i dette tilfælde og må så betale prisen derefter.

Men hvad med resten af huset hvor der kommet et Pergo gulv på, hvad vil Du/I mene der skal i af isolering nedenunder opbygningen med gulvvarmeplader og en fibergips? og skal det være en Fibergips på 12,5mm eller 25mm?

Boso - Vil du ligge et lag gulvpap mellem isoleringen og Spånpladen og igen mellem spånpladen og Gulvgipsen

Eller kunne man ligge dampspærre mellem isolering og spånplade og så en gulvpap mellem gulvspån og gipsen.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis