El-tavle 1,5karat og 2,5 karat i samme sikring

Hej

Jeg har en byggetavle i værkstedet for så går strømmen kun derude, hvis der opstår noget. Men jeg skulle lige have et ekstra 16amp kraftudtag, det monterede jeg så med 1,5karat kabel og ville sætte den i sammen i en sikringsgruppe hvor der kun var et udtag tilkoblet den sad med 2,5 karat kabel men jeg kunne bare ikke spænde den hårdt nok til 1,5 karaten sad ordentlig fast, så den spænede kun på 2,5.

¨Det endte så med jeg skiftede 2,5 til 1,5karat (det er kraftig nok til det der køre på dem). Spørgsmålet hvad gør man hvis det var i en  ¨rigtig¨ installation for der kan du jo ikke bare lige skifte det tykke stykke kabel. Sætter man nogle sko på 1,5 karaten eller hvad??

Og det er bare af nysgerrighed jeg spørger..  på forhånd tak


J.A.
Det løser vi....
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først.....det hedder kvadrat ikke karat , man bruger normalt ikke i fast installation at montere 1.5 og 2.5 ¤ ledninger i samme hovedafbryder , men det er ikke noget problem hvis man bare dimensionere så sikringen passer til det tynde (1.5¤ kabel dvs. max 13 A................

   elektriker fra jævnstrømmens tid
1,5 kvadrat er mere tyk nok til de maskiner der skal på den sikringsgruppe (det er automat sikringer), og selvfølgelig sker det at der er nogen der har skulle ind med 1,5 kvadrat på en sikringsgruppe hvor det ellers er tykkere, jeg tror endda det er i mit hus fra vi byggede lidt om og så var der gamle kabler der var overdimensioneret, men det var en elektriker der lavede det dengang.
Men hvordan det er løst ved jeg ikke, men nu er jeg bare nysgerrig ved jeg stod med den byggetavle.

J.A.
Det løser vi....
Du skal bruge 2,5 mm^2 til fast installation, hvis der sidder en 16A sikring foran. Dette er fuldstændigt uafhængigt af hvad du vælger at koble til udtaget.
det lyder farligt det her...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du skriver at du har en gruppe i tavlen der kun bliver brugt til dit værksted... Nu vil du så have et kraftudtag du tager fra en anden gruppe og sætte et kraftudtag på... ?Den gruppe du vil montere på nu sidder der vel 16A sikringer i, deraf grunden til at der sidder 2.5 kvadrat i... Din 1.5 kvadrat kan ikke tåle 16A forsikring og derfor får du slet ikke problemer i virkeligheden med at blande de to

Men man burde da godt kunne sætte de 2 størrelse kvadranter sammen uden problemer...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis