Slibning af træbåden.

Hej herinde.
Jeg har købt en træbåden fra 1966, som skal slibes i bund.
Hvad for en slibemaskine skal jeg købe.?
Skal den slibes i bund eller.
Mvh. Per Diem.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Sæt evt et par billeder ind, hvis du er i tvivl om den skal slibes i bund.

Skal alt malingen væk, og der er mange lag, kunne det måske være nemmere at bruge en varmepistol.

Ja du skal lytte til Jens

Hvorfor tror du at al malingen skal af ?

Det er et mega-arbejde, både tørrer ud, måske er træet misfarvet, og så skal den males alligevel - osv osv.

Hvis du ikke har arbejdet med en sådan træbåd før, så skal du tage det lidt roligt - sætte den istand, uden at lave mere end det som er helt nødvendigt - så du kan sejle en masse i sommer.

Så spørger du ganske enkelt ALLE du møder, om hvad de synes.

Spørger du 42 personer, så får du 42 meninger - mindst - og så til næste år, har du regnet "gennemsnittet" ud, og så ved du mere om hvad der er bedst.

Husk : Det ER meget sjovere at SEJLE i en båd end at istandsætte en båd. Ud på vandet, selvom båden måske ikke er så pæn, som du gerne ville have det.

mvh A

Evt varmepistol / evt lille båndpudser / gode skrabere, som skal slibes hele tiden / (Rystepudser tager ikke ret meget - kun til det finere)

To ulykker kommer sjældent alene.
Hej Jens ,tak for hurtig svar.Har planer om at dække båden med tjærer og mætte den, den har stået på,land i ca 2 år nu.Behøver man ikke og slibe den helt i bund inden den får tjærer,den har kun et eller to lag på. Med venlig hilsen Per Diem
Skrevet af Diem på 17 jun 2014 11:11

Hej Jens ,tak for hurtig svar.Har planer om at dække båden med tjærer og mætte den, den har stået på,land i ca 2 år nu.Behøver man ikke og slibe den helt i bund inden den får tjærer,den har kun et eller to lag på. Med venlig hilsen Per Diem

Det har jeg desværre ikke rigtig nogen viden om, men skal tjæren trække ind i træet, skal malingen jo nok stort set fjernes.

mvh jens

Skrevet af Diem på 17 jun 2014 11:11
Tjære dit skiw ?   Det tror jeg du skal holde dig langt fra i disse miljø tider. Det kan meget nemt gå hen og give et gevaldigt tilbageslag.

Og maling fjerner du ved at varme det op med en elvarmepistol og skrabe det af med et skrabejern, foretrækker selv et af de trekantede som du kan se billeder af Her

Glem alt om båndpudser, den ødelægger lynkurtig din klædning. Du kan til nød bruge en rystepudser eller trekantsliber.

God arbejdslyst. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Hvad er det for en båd. Er den karvel bygget eller klink bygget?

Jeg regner med at den er klink bygget da du siger at den har stået på land i 2 år - hvis den var karvell bygget ville du nok kunne stikke en hånd imellem bordene efter 2 år på land (hvis altså der ikke er gjort noget ;-)

Hvis malingen ellers ikke sidder i flager og det ikke er et tykt lag så lad det bare sidde du behøver ikke slibe i bund hvert år.
Hvis den skaller så er det nemmeste, som de andre ganske rigtigt skriver, at varme det af.

Finsk trætjerre kan sagtens bruges som impreneringsmiddel nogen bruger linolie (evt. med fransk terpentin) MEN min erfaring er at en dybteintrængende imprenerringsolie med svampe dræber (al a hempitox) er det bedste, jeg bruger en der hedder trætix som jeg køber af en malingfabrik men diverse bådudstyrs forretninger har også noget. En rigtig god ide er faktisk at prime (ej at forveksle med at bundmale) bunden allerede nu med platinprimer da denne virkelig holder på fugten.

Hvis du vil undgå at båden tager skade af solen så stil den i skyggen, læg evt. våde sække på klædningen indenbords, eller vand den jævnligs (dog helst i saltvand - primært under vandlinien) og/el giv den rigeligt med impregneringsmiddel og gør det jævnligt.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Ps. den skal selvfølgelig slibes (evt. våd-slibes med en mild salmiakspiritus opløsning for at undgå støv og for at affedte) inden du maler ;-)

Pps. Mere info om båden ku være spændende og så kan vi bedre hjælpe dig da fremgangsmåde afhænger lidt/en del af bådtype der er jo trods alt forskel på en skonnert, en kutter en krydser og et vikingeskib.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også