Tig svejser / funktion drosselspole.

Jeg har en gammel AGA E 100 tig svejser stående, jeg aldrig har brugt.

Nu skulle den da lige frem i lyset, jeg skilte den ad, og alt ser fint ud, jeg målte diodebroen ud, der var en enkelt defekt diode, som er skiftet.

Det er på et tidspunkt, kommen en ny kontakt på til strømstyrkerne (sekundær, så det er en kraftig svend)

Samtidig er der kommen lidt nye kabler på, hen til ensretteren.

Den er bygget op med en primær/sekundær spole, det ser ud som det skal.

Men der er en separat drosselspole også, hvor svejsestrømmen løber igennem, og det er jævnstrømmen, er det mon korrekt?

Vexelstrømmen var ikke tilkoblet.

Den er med skrabetænding, der er lidt argon på vej, så må den jo afprøves.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slet ingen der har et bud på, om det er ok jævnstrømmen køre gennem drosselspolen?
Skrevet af je__ns på 18 jun 2014 16:40
Slet ingen der har et bud på, om det er ok jævnstrømmen køre gennem drosselspolen?
Ja, det er fuldstændig i orden Je_ns. Drosselspolen vil virke som en form for et lavpasfilter, dvs. en kondensator til stel.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Tak for svarene, så er alt jo i den skønneste orden.

Nu skal jeg lige have organiseret lidt Argon (er på vej), så skal den da prøves af.

Jeg har dog ikke de helt store forventninger, da det jo er skrabetænding, og ikke andre moderne bekvemmeligheder.

Og vekselstrømmen vil jo nok også være svært at holde gang i, uden "bærebølge hjælp" 

Er lidt på udkik efter en mere moderne Tig svejser....

Skrevet af je__ns på 18 jun 2014 20:23 

Er lidt på udkik efter en mere moderne Tig svejser....

Du køber da bare en splinterny. De er jo ikke så forbandet dyre mere.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Skrevet af Nitter på 18 jun 2014 21:09

Du køber da bare en splinterny. De er jo ikke så forbandet dyre mere.  



Ja hvis jeg springer weekend slikket over de næste par måneder, burde jeg vel kunne få en Kemppi mastertig noget i den her stil




Ja, må nok krybe til korset og fortælle, at min viden inden for emnet er ret begrænset. Men den på billedet ser nu ud til og ligge i den højere ende, hvad angår antallet af weekend-slik frie uger andrager. 




Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Så fik jeg arrangeret noget Argon, og fik prøvet tig svejseren, og den fungere.

Skrevet af je__ns på 19 jun 2014 23:23

Så fik jeg arrangeret noget Argon, og fik prøvet tig svejseren, og den fungere.

Ja, heldig kan man være.  Men det er vist også sjældent de gamle simple maskiner går til. Og ikke et ondt ord om de nymodens. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis