Renovering af badeværelse

Jeg skal renovere et gammelt badeværelse på ca. 2,5 m2, men der er et par ting jeg er lidt i tvivl om. I plan ser det omtrent sådan her ud. 


Pt. er der vinyl på gulvet, og tapet på væggene. Der skal klinker på hele gulvet, samt noget af væggen. (I brusedelen skal der klinker på væggene)


1: Først er jeg lidt i tvivl om afløbet.

Jeg skal finde noget der kan bruges i forbindelse med dette. Jeg skal have vinylen af, vådrumssikre, og lægge klinker. Selve hullet er 72mm i diameter, mens diameteren på "fordybningen" er 115mm. Kan man få noget der er pænt, og nemt at montere?

2: Så er der loftet, som er godt og vel slidt. Min plan er at sætte vådrumsgips op på træunderlag, og derefter filt. Der er dog et par ting jeg er lidt i tvivl om. Først er der nogle afløb fra overboen under loftet.

Må de lukkes inde i hulrummet mellem det gamle og det nye loft?
Dernæst er der et aftræksrør i loftet.

Der vil jeg gerne sætte noget udsugning til. Men hvordan gør jeg lige det? Jeg regnede med at der skal en fugtstyret ventilator op, men skal der aftræksrør op til, eller kan jeg gøre det på en anden måde? Som man måske kan fornemme, så kommer der en del skidt ned. Der var helt rent da jeg overtog lejligheden for 1 måned siden.

3: Til sidst er det lidt designmæssigt. Når nu det er et ret lille badeværelse, hvad skal man så vælge af farve og størrelse af klinker og maling, for at det skal virke større? Jeg regner med relativt små klinker på gulvet da det er nemmere at have med at gøre mht. fald osv. Men skal der store eller små klinker på væggene? Lyse eller mørke? Måske mosaiker på gulvet? Der går også nogle vandrør på tværs af væggen i brusedelen som gerne skal "kamufleres". Er det bare en klat maling i samme farve som klinkerne?


Jeg har aldrig rigtig lavet så meget murerarbejde selv, så alle svar, gode råd og ideer osv. er meget velkomne. 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der ingen der kan hjælpe?
Skrevet af NikolajBo på 17 jun 2014 12:30
Er der ingen der kan hjælpe?

Det er der nok, men man sukker lige en gang, når man bliver stillet over for et sådant projekt, idet der er rigtig mange spørgsmål, man skal have rede på.

For lige at begynde på et eller andet, kunne jeg spørge dig om, hvordan den udluftning fungerer. Er det et separat rør til din lejlighed, eller går det ud i et fælles rør for alle lejligheder?
Hvis det er et fællesrør, må du slet ikke sætte positiv udluftning på, idet du så blæser dunster og fugt ind til over/under-bo.
Mht at dække overboens flotte afløb til med et nedsænket loft, skal du tåle at pille det ned, hvis der skal arbejdes med det senere, f.eks. ifm en forstoppelse eller anden elendighed, uden at få erstatning. Jeg ville i så fald lave det som løst ophængt. Bemærk at der skal ske særlig ombygning af evt. lampested i loftet, + der skal være opføring til aftræk.
Du har helt ret, det er mange gange lettere at bruge små fliser når man skal bygge fald på gulvet. 
På væggen kan du efter mine begreber sagtens bruge store fliser, men det vil være mere kompliceret at tilpasse ifm rør og andre installationer. Jo lysere farver du anvender, jo venligere vil badeværelset fremtræde. 
Når du kommer der til, kan jeg forsøge at beskrive, hvorledes du kan lave huller i fliserne til rør uden at flække dem.
Hvad du kan gøre med afløbet, kan jeg ikke lige umiddelbart gennemskue. Lad os håbe, der kommer en mere vidende, men det kan godt havne i noget med en VVSer.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 17 jun 2014 13:08 

Det er der nok, men man sukker lige en gang, når man bliver stillet over for et sådant projekt, idet der er rigtig mange spørgsmål, man skal have rede på.

For lige at begynde på et eller andet, kunne jeg spørge dig om, hvordan den udluftning fungerer. Er det et separat rør til din lejlighed, eller går det ud i et fælles rør for alle lejligheder?
Hvis det er et fællesrør, må du slet ikke sætte positiv udluftning på, idet du så blæser dunster og fugt ind til over/under-bo.
Mht at dække overboens flotte afløb til med et nedsænket loft, skal du tåle at pille det ned, hvis der skal arbejdes med det senere, f.eks. ifm en forstoppelse eller anden elendighed, uden at få erstatning. Jeg ville i så fald lave det som løst ophængt. Bemærk at der skal ske særlig ombygning af evt. lampested i loftet, + der skal være opføring til aftræk.
Du har helt ret, det er mange gange lettere at bruge små fliser når man skal bygge fald på gulvet. 
På væggen kan du efter mine begreber sagtens bruge store fliser, men det vil være mere kompliceret at tilpasse ifm rør og andre installationer. Jo lysere farver du anvender, jo venligere vil badeværelset fremtræde. 
Når du kommer der til, kan jeg forsøge at beskrive, hvorledes du kan lave huller i fliserne til rør uden at flække dem.
Hvad du kan gøre med afløbet, kan jeg ikke lige umiddelbart gennemskue. Lad os håbe, der kommer en mere vidende, men det kan godt havne i noget med en VVSer.
Angående røret, så er det kun til min lejlighed. De er placeret i en klynge, og går alle enkeltvis op til taget.

Mht. at dække rørene ind, så gør det ikke det store hvis jeg skal pille loftet ned på et tidspunkt. Det er et par rigler, et par gipsplader, lidt filt og maling der skal til, så rent økonomisk er der ikke det vilde i det. Og skulle det blive et problem, så sætter jeg bare nogle profilbrædder op til den tid. Strømmen bliver ikke noget problem da min vennekreds er infesteret af elektrikere. Opføringen til aftrækket er jeg i tvivl om, for hvad kan jeg bruge til det? Aftrækket tager jo ikke lige imod en flexslange. Kan man få en overgang fra en rund flexslange til et rektangulært rør, og i så fald, hvordan monterer og tætner man det?

Der er kun 2 vandrør og 3 rørholdere der skal føres gennem klinkerne på væggen, mens rørene der har indflydelse på gulvet er placeret i hjørner. Men kan jeg pille de gamle rørholdere af, og montere nye når klinkerne er sat op, så jeg kan slippe for at de skal føres gennem klinkerne?

Så er du meget heldig, og kan tillade dig at sætte en suger/blæser i. Jeg har for nylig selv investeret i en DUKA, som jeg er meget betaget af.
Du kan få aftræksrør i plast i ca. samme dimension som dit aftræk. Hvordan det kan fæstnes må blive ad hoc opgave, men om ikke andet med nogle vinkelbeslag og noget tætningsmasse. Prøv at undgå flexslange, da det hæmmer luftgennemgangen. Jeg mener der findes overgange fra rund til rektangulær.
Måske du kan snyde for rørbærerne? De er lidt svære at kringle på plads, når røret sidder. Men ellers sæt dem på røret straks flisen, hvorpå den skal sidde, er monteret og så skubbe den på plads, så du ikke skal vride den på plads. Det kan være, at du bliver nødt til at korte dem af, da du måske kommer uden for standardmål. Men det bliver lidt bøvlet at bore op til skruerne. Hvad med at lime dem på med sætlim?

Har du overvejet at skifte rørene ud når du alligevel skal rode med sagerne. Det ville jo være en kende ærgerligt at få et rørbrud når det hele står og strutter flot og fint.
Men ellers ville jeg foreslå at rense rørene med en roterende stålbørste på en vinkelsliber, når du er igang.

Med venlig hilsen
ktm

 

Lige et par detaljer.

I et så lille badeværelse skal alle vægge vådrumssikres til loft - ikke kun dem i brusekabinen - hele badeværelset er vådzone - mener det er 3,25 m2, der er grænsen.

Jeg ville helt klart vælge små fliser - f. eks. 20 x 20 til væggen også - store fliser vil ikke være harmonisk i et lille badeværelse - store fliser til store badeværelser - små fliser til små badeværelser

Selv lagde jeg sorte/melerede på gulvet og satte hvide/melerede på væggen i brusekabinen i mit sommerhus med et badeværelse på 4,5 m2 - alle i 20 x 20 - det virker harmonisk.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Skrevet af EISOE på 17 jun 2014 16:36
Lige et par detaljer.

I et så lille badeværelse skal alle vægge vådrumssikres til loft - ikke kun dem i brusekabinen - hele badeværelset er vådzone - mener det er 3,25 m2, der er grænsen.

Jeg ville helt klart vælge små fliser - f. eks. 20 x 20 til væggen også - store fliser vil ikke være harmonisk i et lille badeværelse - store fliser til store badeværelser - små fliser til små badeværelser

Selv lagde jeg sorte/melerede på gulvet og satte hvide/melerede på væggen i brusekabinen i mit sommerhus med et badeværelse på 4,5 m2 - alle i 20 x 20 - det virker harmonisk.
Jeg er godt klar over at der  burde vådrumssikres i hele badeværelset, men planen er at lade tapeten sidde på noget af væggen. Dels pga. det økonomiske, og dels pga. at jeg tror det bliver for besværligt at lave på resten af væggen. I de to hjørner udenfor bruseområdet er der hhv. faldstamme og vandrør i det ene hjørne, samt et 1" og et 2" rør i det andet hjørne. Det bliver simpelthen for besværligt at få det pænt omkring de rør.

Jeg har været ude og kigge på klinker en del gange efterhånden, og det lader til at alt skal være store klinker i dag. Hvis det skal være små klinker, så er det blanke hvide eller blanke sorte. Hvide klinker vil jeg ikke have, da det minder mig om et toilet på en offentlig institution.

Mht. at skifte rørene, så løber de gennem væggen til naboen, og gennem loft og gulv til overbo og kælder, så jeg tror ikke de er så lette at udskifte. Igen spiller økonomien også ind da det er svært at lave den helt store opsparing mens man er på SU. Men jeg vil helt sikkert overveje at slibe rørene ned(de er malet MANGE gange), og give dem en ny gang maling. Det vil pynte gevaldigt, og vil ikke koste alverden.

Med så få fliser/klinker du skal bruge er det oplagt at " rode " i hjørnet med rester, som de fleste byggemarkeder har - Bauhaus har i hvert fald. Der kan spares en del penge ved det.

Selv købte jeg mine for ca. 3 år siden fra et konkurssalg til ca. 1/3 af normalprisen.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også