Ærtesten i betonblanding

Hey, jeg står og skal reparere noget udvendig beton belægning. Det er vel ca. 15 cm tykt. Flere steder er det gået i stykker, så jeg har banket alt det løse væk, og nu er der 2 større huller på omkring 1x1 meter hver samt nogle små huller 20-30 cm radius.

Jeg har købt noget færdigblandet beton som bare skal tilsættes vand. Men for at gøre det stærkere, og for at spare lidt på betonblandingen, så har jeg tænkt mig at smide nogle ærtesten (8-16 mm) i blandingen.

Kan  man det med sådanne færdigblandinger?

Er der en tommelfinger regel om hvor mange ærtesten man kan/bør smide i? De færdige blande beton sække er på 25 kg. (uden vand selvf.) Kan hver sæk trække 3-4 skovlfulde ærtesten?

/Kenneth 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Om du kan komme ærtesten i din blanding afhænger af blandingen, du har købt. Du kan regne med at en blanding af cement, grus og sten kan være i forholdet 1:4:7.


fase
ok, tak for svarerne, kan være jeg lige skal høre producenten så :-p
hent 500 kg støbemix i grusgraven, og 4 poser cement
når du så har støbt kan du drikke masser af lækker rødvin for det du lige har sparet
Ærtesten er ikke ret gode til beton, det største problem er at der normalt er en del kalksten i mellem, de kan frostsprænges, det andet prolem er at de er runde og derfor ikke binder så godt sammen som ru sten.
Annonce
Det kan være det ikke er så vigtigt, men at komme sten i en betonblanding, lyder ikke til, for mig i hvert fald, at betonen vil blive stærkere af det. Men jeg er heller ikke murer, så hvis det er korrekt, er jeg meget nysgerrig på at høre mere om det.

hvis du ikke allerede havde købt færdigbeton, ville jeg gøre som JR beskriver. Det rammer formentlig dit mål og er billigt. måske er 500 kg lige rigeligt dog, er det ikke en halv kubikmeter?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Blandingsforholdet mellem cement, sand og sten er selvfølgelig afhængigt af hvad betonen skal bruges til.

Til småprojekter er det ikke kritisk, og ofte er blandingen af støbemix og cement helt i orden, til udendørs belægning bruges normalt 1:1,5:2,5 eller 1:3,4 med støbemix (det er rumfang, vægtforholdet er ca. 1:5)

Ved større støbninger bruger man en blanding af sand og steni forskellige kornstørrelser, afpasset så sand og mindre sten fylder hullerne mellem de større sten, det gør at man får den største styrke med mindst mulig mængde cement

Man regner lidt forenklet med at betonens styrke næsten er lig med cement:sand forholdet og at stenene bare er fyld, altså, en 1:1,5 har samme styrke som en 1:1,5:2,5.

Det er meget vigtigt at man blander så tørt som muligt, ca. 1 del vand til 2 dele cement, beton med mere vand bliver svagere.
Tak for alle de gode svar. Det kan det godt være jeg skal blande det selv i stedet for, vi har jo en materialeplads i byen :-)

Det skal kunne holde til en minilæsser med et ton træpiller på en palle, så jeg vil gerne have det bliver godt stærk, og jeg kan også se der er en stenart i det jeg har brækket op som var revnet.

Er der en anden type sten som er bedre at bruge end ærtesten, jeg vil nødig have at det frost sprænger?

/Kenneth

Brug noget støbemix..

Det er hvis der er kalksten i, at det frostsprænger..

Husk at den billige cement, ikke har sammen styrke klasse som Ålborg Portland cementen.

Hej alle, nå jeg besluttede mig for at det bliver noget støbemix og cement. Hvilket blandingsforhold skal jeg gå efter hvis det skal kunne klare 3-5 tons?

P.s. Skal der sand i når jeg bruger støbemix?

/Kenneth
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis