Blande jord i grupper

Jeg har en lille udfordring.
I vores garage har vi lys og stikkontakter, men pga. husets alder, er der ikke ført jord til stikkontakterne. Lys og stikkontakter har hver sin gruppe.
Nu vil jeg gerne udvide med udendørs belysning og en udendørs stikkontakt, og så skal der jord på. Jeg ønsker at bruge de 2 grupper til denne udvidelse.
Problemer er, at jeg har én gruppe til lyset (uden jord), og en anden gruppe til stikkontakterne (også uden jord) . Må jeg lave en ny jordforbindelse (jordspyd), som tilsluttes både lys og stikkontakter (altså bruge samme nye jord i 2 grupper ?
Og i givet fald, hvordan skal denne nye jord splittes op ?
Jeg kan jo ikke blande jorden i kablerne i de 2 grupper.
32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er elektriker arbejde , det må du ikke lave selv...................

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Det er jeg helt klar over, men min erfaring med elektrikere (og andre håndværkere) er temmelig dårlig. Jeg er helt sikker på, at en elektriker kan fikse opgaven, men jeg vil gerne vide og kende til reglerne, så der ikke bliver lavet noget kluns.
Undskyld elektrikere, men vi har tidligere betalt en formue for el arbejde, som dels ikke fungerede efter hensigten, og i øvrigt ikke have tilsluttet jordledningen i alle de nye stikkontakter, som ellers havde jordben - det er sgi betryggende.

Der er lige den detalje at du skal måle overgangs modstanden i dit jordspyd inden du kan tage det i brug....

Det er ikke noget problem at tæve et jordspyd i jorden, men det betyder IKKE at din installation er jordet! 
Den er først jordet når overgangs modstanden er det rigtige (kan ikke huske hvad den skal være) og det SKAL måles eller risikere du at din installation(og dermed dit hus) vil futte af, i tilfælde at store fejlstrømme/overgange.
 
...der er jo er grund til det tager liiiidt tid at blive elinstallatør 

Og så plejer jeg lige at spørge: Hvad tror du dit forsikringsselskab siger hvis de finder ud af du selv har lavet el arbejde, når du søger erstatning for eventuelle fejl, eller skader på dit hus eller endnu værre personer??   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det er lidt sjovt med disse fora. Når vi snakker EL og VVS, kan man aldrig få råd, kun smøre og ned om lovlighed.
Som jeg tidligere skrev, er jeg godt klar over, at det skal udføres af en snoretrækker, men før jeg overhovedet går i gang med noget, vil jeg gerne vide lidt om reglerne, da det vil have stor indflydelse på prisen. Den dyre løsning er nyt kabel til hovedtavle, hvilke ikke er muligt uden synlige kabler direkte ned over flere murstens mure. Den billige løsning er et jordspyd, men så bliver der ikke udligning mellem mine jord potentialer. Skal der være dette, kræver det opgravning af 8 meter indkørsel.
Ja du må gerne benytte ét spyd, hvor du deler ud til dine to grupper.
Overgangsmodstanden må max være 1666 ohm, jeg har stadig til gode at lave en jordforbindelse der ikke overholdt dette ;-) dermed ikke sagt at det kan lade sig gøre.

Ja det er elektriker arbejde. Men havde du alligevel tænkt dig at lave det selv, er det dejligt at læse, at du i det mindste går op i, at få lavet det rigtigt. Vi ser alt for meget hjemmefusk.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Annonce
Tak til Silverline, det var lige den type svar jeg var ude efter.
Det tekniske vedr. overgangsmodstand, vil jeg overlade til elektrikeren.
Jeg vil så ende op med min gamle jord i tavlen (som i øvrigt er nullet), og et jordspyd i den "anden ende af huset", hvor der ikke er fremført jord til.
Jeg har så læst en del om udligning mellem jord - altså de 2 jordforbindelser jeg ender op med - er det lovkrav, at de skal samles (forbindes/udlines) ?
Hvis det er et krav, skal jeg jo til at grave :-(
Med den interesse du udviser skal vi så ikke lige slå termerne fast :

Det du og de fleste kalder jord er retteligt en beskyttelsesleder - og når den er nullet kaldes det nulling ( det er stadigt en seperat gul/grøn ledning ) - en særdeles effektiv form for ekstrabeskyttelse, det er dog ikke alle el-selskaber der tillader nulling.

Det du vil lave er jording.

Om der må være jording i den ene del af din installation og nulling i en anden tvivler jeg på - men er ikke sikker.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Gad vide hvor mange hus installationer der får lavet 3 punkt udmåling ?

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Min smukke kone foreslog, af jeg kunne ligge noget jord ind i dåsen bag kontakten ..... jeg foreslog så, at jeg ville ligge rør ind i hendes dåse :-) (hun synes ikke om ideen om rør i en gruppe)
Nå, spøg til side, jeg har faktisk fundet en mulig løsning, der nok vil gøre alle tilfredse. Jeg fandt et tomt plastrør tæt på det sted min udendørs installation skal starte, og sørme om det ikke ender bag hovedtavlen - det må blive løsningen til en ny jordledning.
Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis