Jo det er rigtigt hvad i skriver om trim og tilt.
Jeg vil bare til ian forklare, at "trim" helt generelt betyder alle mindre justeringer, som påvirker hvordan båden sejler - det kan være trim af sejl, hvor man strammer skødet, flytter skødepunktet, strammer en line i kanten af sejlet - eller fordeling af vægt frem / bagud, eller sideværts.
Specielt på en mindre båd, har trim med vægten ret stor betydning - det vil sige hvor man sidder, hvor ligger benzindunken / vanddunken og de tunge ting. Det kan gøre stor forskel at flytte en 10 liters vanddunk frem eller tilbage, eller ud i den ene side.
Når vi selv sejler i vores lille båd (5,7m speedbåd) , er det meget mærkbart hvor vi sidder i båden - hvis vi er 4 på tur, kan båden dårligt komme op at plane, hvis alle 4 sidder på siddepladserne i kockpittet - 2 personer skal helst frem i båden. Ellers ligger den med næsen i vejret og spilder benzin, og laver bare store bølger.
Trimmet kan også være at "tilte motoren" ganske lidt ned eller op, under fart. Når vi er oppe og planer fint, så trimmer jeg motoren (tilte) lidt op og ned, til jeg kan mærke, at den sejler bedst. Når man rammer "smørhullet", så løber båden gerne lidt op i fart, og motoren stiger af sig selv lidt i omdrejningstal. Det er sandsynligvis også den bedste benzinøkonomi.
Med vores 60 HK er det ved omdrejningstal 3600 - 4100 ( Maks 5000)
Det er også sjovt at se hvordan trimmet virker, ved at have en GPS, som fortæller farten når man trimmer ganske lidt.
I bølger trimmer (tilter) vi også motoren op eller ned, så stævnen løfter sig bedst og mest behageligt over/gennem bølgerne. Imod store bølger, er det en fordel at tilte motoren en del bagud (op), så den medvirker til at løfte stævnen over bølgerne.
Faktisk så trimmer vi ret ofte på det ene eller det andet.
Ja - det var bare lidt om trim. mvh A.