vedrørende trim?

Hej har lige fået min første speedbåd og aner storset intet om trim og tiltning. Men indtil videre har jeg fundet frem til at trim er for at opnå mere fart og spare benzin er det korrekt forstået?

Mit næste spørgsmål er omkring min nye båd. Den er med z drev og planer fint når den er i fart. Men tror der er noget i vejen med trim motoren, den virker men køre man den helt op og tager hjem. Er drevet faldet i bund igen dagen efter og den kan ikke trimes op når man sejler nærmest som om den ikke kan klar modstanden når skruen sejler. Tænker selv om hydrauliken trænger til renovering eller hele trim systemet måske. Håber i kan hjæpe med jeres viden og erfaringer er lidt på bare bund her.
På forhånd tak

Af fejl bliver man klogere, sjældent rigere!!!!
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når den står og synker ned, er den lidt utæt i hydraulicen. nu kender jeg ikke præcist dit trim, men er du heldig at der sidder en skrue, der kan løsnes så man manuelt kan sænke drevet (og hæve hvis man hiver hårdt nok) er denne skrue ikke strammet hårdt til, kan det være det, og trimmet vil fungere dårligt.

Trim er det lille stykke man bruger, til at justere motoren under sejlads, og her skal den kunne køre, selv under fuld fart.

Tilt er til at vippe drevet helt op, kan kun bruges ved meget lave o/m eks ved sejlads, på meget lavt vand. den kan ikke køre op når du sejler stærkt-

Er trim og tilt da ikke i bund og grund den samme funktion? Eller hvad er forskellen? Og drevet er et volvo penta har ikke model nummeret og ved ikke om det ståe på drevet da det er i vandet

Af fejl bliver man klogere, sjældent rigere!!!!

Det kan sagtens være i samme cylinder, men stadigvæk er trim funktionen meget stærkere, og tilten svag ofte pga. aflastnings ventil.

Men jeg kende desværre ikke den type du har, så det kan udmærket være anderledes.

Generelt hvis der mangler olie, eller der er luft i systemet, virker det heller ikke godt.

Hvis du ikke får nogle brugbare svar her så prøv at spørg her.

www.baadgalleri.dk/forum/sogeresultat?&sort=1

Jo det er rigtigt hvad i skriver om trim og tilt.

Jeg vil bare til ian forklare, at "trim" helt generelt betyder alle mindre justeringer, som påvirker hvordan båden sejler - det kan være trim af sejl, hvor man strammer skødet, flytter skødepunktet, strammer en line i kanten af sejlet - eller fordeling af vægt frem / bagud, eller sideværts.

Specielt på en mindre båd, har trim med vægten ret stor betydning - det vil sige hvor man sidder, hvor ligger benzindunken / vanddunken og de tunge ting. Det kan gøre stor forskel at flytte en 10 liters vanddunk frem eller tilbage, eller ud i den ene side.

Når vi selv sejler i vores lille båd (5,7m speedbåd) , er det meget mærkbart hvor vi sidder i båden - hvis vi er 4 på tur, kan båden dårligt komme op at plane, hvis alle 4 sidder på siddepladserne i kockpittet - 2 personer skal helst frem i båden. Ellers ligger den med næsen i vejret og spilder benzin, og laver bare store bølger.

Trimmet kan også være at "tilte motoren" ganske lidt ned eller op, under fart. Når vi er oppe og planer fint, så trimmer jeg motoren (tilte) lidt op og ned, til jeg kan mærke, at den sejler bedst. Når man rammer "smørhullet", så løber båden gerne lidt op i fart, og motoren stiger af sig selv lidt i omdrejningstal. Det er sandsynligvis også den bedste benzinøkonomi.

Med vores 60 HK er det ved omdrejningstal 3600 - 4100 ( Maks 5000)

Det er også sjovt at se hvordan trimmet virker, ved at have en GPS, som fortæller farten når man trimmer ganske lidt.

I bølger trimmer (tilter) vi også motoren op eller ned, så stævnen løfter sig bedst og mest behageligt over/gennem bølgerne. Imod store bølger, er det en fordel at tilte motoren en del bagud (op), så den medvirker til at løfte stævnen over bølgerne.

Faktisk så trimmer vi ret ofte på det ene eller det andet.

Ja - det var bare lidt om trim. mvh A. 

To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis