Defekt Vaskemaskine?

Jeg har netop erhvervet mig en Bosch vaskemaskine, sagen er jeg har tilsluttet den på et kraftstik, hvor blå går i blå (nul) brun i brun (fase) og jord i jord (gul/grøn), min maskine virkede fint ved prøvevask uden problemer, men da jeg kørte en 60C vask med håndklæder (9stk.) så midt i programmet lige før centrefugering begyndte maskinen og hyle mekanisk motor agtigt og 5 min efter bankede det i siden på maskinen i 5 sekunder, dette stor på i 15 min., jeg har også oplevet jeg fik en snurrer i fingrene af maskinen nogle gange og tjekkede derved jordforbindelsen, det viste sig at min polsøger lyste rødt i jordforbindelsen, kan spænding i jordforbindelsen have ødelagt min maskine eller er det en fabriksfejl.? Det skal siges den er helt ny, bosch mente ud fra telefonisk guide at det er maskinen der er noget med og at jeg har installeret korrekt ellers ville den slet ikke virke fra start af, hvad mener i?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej og velkommen

Desværre kan man ikke altid regne med,at farverne i 400 volts stikkene passer.

En polsøger er ikke så optimal at bruge, ofte vildleder den mere end den gavner.

Du skal have fat på et pålideligt voltmeter, for at teste om den er korrekt tilsluttet.

Du bør også få tjekket din jordforbindelse, hvis det snurre i fingrene.

Hvis den har fået 400 volt, har den jo nok desværre taget skade..

mvh jens

Ja og hvis det kan "snurre" i dine fingre, burde PHFI relæet have klappet for lang tid inden bare ved forbindelsen gennem vandtilslutningen !!! Så der er noget helt galt der kræver du får målt din installation ordentelig i gennem inden ............... 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Min polsøger siger at jeg har 4 faser? Jeg har åbenbart blå på nul og fase og jord på 2 faser, min maskine køre dog stadig, vil den fungere normalt hvis jeg fjerner fasen fra jord eller har det skadet eller haft nogen indflydelse på skaden at far har været på jord?

Gem nu den polsøger langt væk, den er slet ikke egnet til opgaven.

Få fat på et voltmeter, eller endnu bedre få fat på en elektriker...

Men hvad ville der ske hvis det viste sig at jord var koblet til fase, ville det have indflydelse på selve maskinen mht. skader, eller ville det ikke kunne gøre noget, selvfølgelig udover at det er dødfarligt.
Annonce

Hvis din jordledening er i orden i din kontakt/dåse, så den virkelig er jordforbindelse, kan den aldrig lave skader.

Du vil højst opnå at dit fejlstrømsrelæ slår fra.

Den gul/grønne jordledning, er den eneste farve, der er hellig, og ikke må bruges til andet.

Den blå må godt bruges til fase, selv om det anbefales at den bruges til NUL.

Problemet er jeg ikke har HFI eller HPFI endnu jeg har kune AMP 16A, og polsøgeren lyser knald rødt på jorden
Skrevet af Superfikser på 13 jun 2014 08:11



Men hvad ville der ske hvis det viste sig at jord var koblet til fase, ville det have indflydelse på selve maskinen mht. skader, eller ville det ikke kunne gøre noget, selvfølgelig udover at det er dødfarligt.

Gør som je_ns siger smid den polsøger ad he....de til, brug et voltmeter.

Hvis du havde koblet jord i vaskemaskinen til en fase, ville du, hvis dit HPFI ikke var koblet ud forinden, have fået sådan et rap over fingrene, som du sent ville glemme. For du har vel et HPFI relæ med en jordforbindelse? Hvis der ikke er jordforbindelse med en jordledning til et jordspyd, kan du godt mærke en snurren i fingrene, hvis der er lidt overgang.

Hvis der er fase på stellet på din maskine, sker der intet ved et, ud over at det er farligt.

Jeg så ikke indlægget om at du ikke har noget HPFI relæ. Hvis du med din polsøger kan måle spænding på jordledningen tyder det på at jordledningen ikke er tilstede eller aktiv. Men prøv nu at måle med et voltmeter.

Du skriver også at din maskine ryster. Er den stillet så den støtter på alle fire ben og er transportsikringen fjernet?








fase
Jeg har intet HFI/HPFI før næste uge da min udlejer ikke har valgt at installere det.

Jeg har udtager transportskruer og stillet maskinen i vatter, bosch kommer på tirsdag og er bange for hvis jeg er selvforskyldt i maskinens larmen og kortvarigt banken, ellers køre den fint indtil lige inden centrifugen og den er ny så ved ikke om det er derfor den lugter mildt mekanisk
Det er et lovkrav som din udlejer ikke kan nægte dig , der skal være hpfi afbryder i private boliger , det er udlejers ansvar at el installationen er lovlig ved indflytning.........
Der er måske flere skeleter i skabene........ 

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis