Brint og sikkerhed i forbindelse med omsætning til energi og opbevaring heraf.

Vha. elektrolyse (vandsønderdeling) får jeg lavet brint (hydrogen) samt ilt (oxygen), selve opbevaringen er ikke noget problem, selvom det fylder en del, men tænker på sikkerheden ved omsætning (forbrænding) til energi.

Jeg vil gerne opnå elektrisk energi (og var lidt i tvivl om det reelt gik under tråden grøn-energi, men det er mere et hobby-projekt for mig).
Tænkte at dette kunne opnås ved bruge en generator, og er stødt på det engelske ord "flashback arrestor" som skulle fungere som en sikkerhedsanordning til slangen, så man ikke futter hele beholderen af, nogen der ved hvad det hedder på dansk og evt. hvor man kan få det?

Endvidere vil det være rart hvis der er nogen der ved om der er fordel i kun at opbevare brinten, og bare lukke Ilten ud i luften, eller om det giver bedre forbrænding at opbevare begge sammen (ved at ilten fylder ca. 2/3 af beholderen) - tænker specielt også på sikkerheden omkring dette.

Pfh. tak for alle input, mvh.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

For nu at begynde bagfra, så havde du vel ikke tænkt dig at opbevare ilt og brint i samme beholder? Den blanding går under navnet knaldgas, som ved forbrænding/eksplotion giver et ordentlig knald og restproduktet H2O.

Der findes generatorer, såkaldte brændselsceller, som omdanner brint til elektrisk energi. Prøv at læse noget om brintbiler.

Flashback arrestor  er en tilbageslagsventil, som skal sørge for at flammen ikke fortsætter ind i gasflasken.

Både ilt og brint kan komprimeres og derved bringes til at fylde meget mindre.

fase
Tak for kommentaren, og jo, havde egentlig tænkt mig at opbevare det sammen - umiddelbart er det derfor jeg skal have en tilbageslagsventil (tak for ordet   da jeg så kan opbevare blandingen langt fra beboelse. 
Idéen er at lave et system hvor jeg kan udvinde elektricitet igen senere.

Men var netop opmærksom på problematikken med "eksplosion", der jo desværre ikke bliver løst ved bare at pumpe det hele ind i en gasflaske. (forresten en rettelse til første indlæg, ilten er ca. 1/3 og brinten ca. 2/3)

Jeg søger lidt en 'rentabel' og sikker løsning, og ville da gerne høre hvad folk har af erfaring på dette område - det må kunne lade sig gøre

havde egentlig tænkt mig at opbevare det sammen

Det du da ikke mene i fuld alvor.

Men var netop opmærksom på problematikken med "eksplosion", der jo desværre ikke bliver løst ved bare at pumpe det hele ind i en gasflaske. (forresten en rettelse til første indlæg, ilten er ca. 1/3 og brinten ca. 2/3)

Jeg tror du har misforstået noget. Eksplosion har ikke noget med at komprimere de to gasser i en beholder, men hentyder alene til blandingen.

At pumpe det hele i en gasflaske hentyder kun til at have flere liter gas i et mindre rumfang (Daltons lov), og har intet med blandingen at gøre. Jeg drømmer ikke om at have både ilt og brint i samme beholder, det har jeg mit liv for kært til. I øvrigt hentyder H2O kun til molforholdet mellem ilt og brint.

Hvis du vil lave elektrisk energi ud fra brint, skal du have fat i nogle brændselsceller, som jo netop omdanner brint til elektrisk energi, og så behøver du ikke ilten.

fase
En brændselceller bruger ilt og brint til at lave elektricitet og vand .............

elektriker fra jævnstrømmens tid
Skrevet af Svend Høst på 12 jun 2014 15:34

En brændselceller bruger ilt og brint til at lave elektricitet og vand .............

Ja, det har du ret i, men ilten optages fra luften, så vidt jeg husker. Ren ilt forhøjer forbrændingstemperaturen ganske betragtelig.

fase
Annonce
Luft kan bruges , men ren ilt giver en højere virkningsgrad........

elektriker fra jævnstrømmens tid
Brint er et af de mest brandbare stoffer overhovedet.
Hvis konventrationen ligger mellem 4 og 75 % i atmosfærisk luft, så har du en eksplosiv blanding.Det betyder i praksis, at du ALTID skal påregne at have en eksplosiv blanding, hvis du har brint ide af det lukkede system!
Til sammenligning ligger grænserne for benzin mellem 1,2 og 7,1%
Hvis du blander ilt og brint fra elektrolysen har du den mest eksplosive blanding du kan lave med brint.

Hvis du vil opbevare ilten også, så skal du have den i en separat beholderog totalt isoleret fra brinten og efterleve de højeste sikkerhedsstandarter. Jeg ville som tidligere nævnt lade ilten blæse af til atmosfæren.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis