Dampspærre eller ej!!

Jeg er ved at bygge vores garage om til vaske/værksted og har i den forbindelse været i gang med at isolere 90mm rockwool på langsiderne samt kørt løgstørrør over til en radiator. Vi vil bruge det til at tørre tøj inde om vinteren, og har vaske og kondens tøretumbleren stående derinde også. Jeg er lidt i syv sind vedr konstruktionen nu, da jeg er meget usikker på om det vil skade at sætte en dampspærre op. Vægen er en dobbeltmur med 2cm luftspalte imellem. Der er ikke tagpap mellem sokkel og mursten. Der er krybekælder under betondækket som nu er ved at blive tørret godt ud efter mange års vandproblem fra en tilstoppet faldstamme. Så fugt nedefra i fremtiden skulle gerne forsvinde. Gulvet er epoxybelagt og dermed næsten lukket for fugt nedefra. Der er ingen udhæng på garagen og vand fra slagregn kan komme ind på murværket, hvilket er her min fortvivelse kommer.

Der vil komme til at være ca 18-20 grader konstant i rummet. Jeg sætter en udlufter med hydrostat op samt fugtfjerner som backup. Jeg er klar over at vores vasketøj vil give en del fugtforøgekse, og derfor laver jeg denne foranstaltning. Garagen er 22m2

Lige nu har jeg som sagt en rå 2stens tykkelse mursten. Stålstolper er opsat og jeg har 2x45mm isolering efterfulgt af en 15mm knauf ultraboard plade. Jeg ved som sagt bare ikke om jeg skyder mig i foden vad at sætte en dampspærre og herimellem. Nogle gode råd???? Døren vil jo så meget åben om sommeren og det meste af tøjet kommer ud og tørre. Men om vinteren vil og skal det være i rummet med en fast temp på 20 grader og med udluftningen kørrende som på et badeværelse. Hvis fugtigheden overstiger 70 skal den gå igang. Så jeg burde ikke kunne få indefra fugt ud i konstruktionen. Men en våd mur kan jeg ikke styre hvis der kommer en dampspærre op. Så jeg hælder meget til at undlade den. Det er jo ikke en ny bygning og den bliver aldrig isoleret iht nybyggerri. Jeg vil bare ikke ud i at der kommer skimmel inde bag dampspærren, så derfor vil jeg helst undlade den.
Er der nogen der har gjort tilsvarende eller erfaringer på dette område.?

Mvh kim
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Orla,

Tak for svar.
Skal man søge en byggetilladelse hvis man smidder lidt (90mm) isolering på en væg i en gammel garage? Eller er det på baggrund af at jeg varmer rummet op? Lad os antage at jeg ikke varmer det op,-- skal man så også søge om det?

Jeg har læst et sted at man kan anvende en anden type dampspærre som er difotionsåben og anvendes hvis man får fugt udefra og igennem muren. Vil det være et bedre alternativ til den "normale" dampspærre.

Læste et andet sted på nettet hvor folk der laver sommerhuse ikke anvender dampspærre, da de ikke anvender det som helårshus.

Mvh. Kim
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Alt hvad der placeres en varmekilde i skal byggesagsbehandles.

Hvis du ikke ændrer anvendelse, skal der ikke søges byggetilladelse, men i dette tilfælde skifter du fra uopvarmet til opvarmet så derfor skal der en byggetilladelse til.

Dampspærren er der for at spærre for fugtindtrængen i konstruktionen indefra, så den ikke kondenserer under afkøling, når den kommer ud på den anden side af isoleringen.

Sommerhuse bygges med dampspærre i, men det er rigtigt at man tidligere undlod dampspærren, da sommehusene før i tiden kun anvendtes kortvarigt i sommertiden, men brugsvanerne har ændret sig.
Godt præsiceret.. Tak for svarene.
Mvh. Kim
Lige et spørgsmål mere.
I en ældre bolig som vores hus, er der ikke dampspærre på væggende. De er hulmursisoleret med 50mm, og her opvarmes indefra med fjernvarme. Jeg er med på at nybyggerri skal laves i hht. nye love og standarder, men praktisk set vil det ikke være muligt at gøre uden at hele garagen rives ned og opbygges forfra. Så jeg komme nok aldrig til at få en perfekt isoleret garage med nyeste termoglas mm. Det er ikke realistisk. Det er en ældre garage som efterisoleres og er derfor ikke nyt byggerri.
Så med det i mende, og med en konstruktion som beskrevet hvor der kan komme vand udefra gennem vægen, vil det så stadig være godt med en dampspærre? Det er nok mere det der er mit spørgsmål. Jeg vil nødig spærre fugten udefra i konstruktionen. Så er det vel bedre uden? Eller med den difutionsåbne dampspærre...?

Mvh. Kim
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Din klimaskærm må ikke være så utæt at det kan blive et problem med udfra kommende fugt.

Damptrykket er størst indefra hvor der er opvarmet rumluft, da varm luft kan indeholde flere gram vand pr m3 en tilsvarende kold luft.

Det er rigtigt, at der er ønsker der ikke kan opfyldes, uden at man bygger nyt, og det kan også være det økonomisk mest forsvarlige, selv om det kan lyd ulogisk, men lappeløsninger kan være penge ud af vinduet.

Muret byggeri uden organiske materialer skal ikke have dampspærre monteret.
Du spærrer ikke fugt udefra, hvis fugten kan komme ind, kan den også komme ud. Det er kondensfugt, der ikke må være i væggen. og med de foranstaltninger du har gjort, for at forhindre fugt fra vasketøj, kan du lige så godt smide den dampspærre på.

susanne Mertz

Ph.d. = pensionist hele dagen 


Men hvis nu du ikke varmer det op til over 15 grader betragtes det som uopvarmet. Det var i hvertfald hvadhan sagde på kommunen om mit drivhus med varme i. Og så skal det jo ikke bygge sagsbehandles.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Tak for svar. Jeg må i gang med dampspærren og sikre en 100% tæt samling.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også