Radonspærre ifm. kantisolering

Hej

Skal til at ligge gulvisolering inden længe - men blev helt i tvivl om der skal laves noget radonspærre ud mod soklen, altså inden kantisoleringen sættes op...
Og i såfald, hvordan udføres det korrekt?
Hej Skal til at ligge gulvisolering inden længe... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved tråden er gammel, men kendte nogen en måde at klæbe murfolie på puds?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Nu er det jo et stykke tid siden, men vi endte med at klæbe det op vha Lip-vs30 vådrumssikring - det kunne man male på væggen med en bred pensel og så trykke murfolien (radonsikringen) i.. og det virkede til at holde 🤷‍♂️

"En ekspert er en person, som har begået alle de fejl, som er muligt at begå inden for et begrænset område." - citat Niels Bohr.
Super duper..

Hehe, ja jeg er helt klar over den er oldgammel🙂
Men hov, jeg så ikke den proklamerede advarsel om at jeg skrev i en gammel tråd..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hvornår satte du radonspærre på? I Er selv igang med og lave nyt terrændæk. 
Må indrømme jeg sked den (radonspærren) et stykke, da vi støbte i vores 70’er hus.
Har ikke lavet projektet færdigt endnu, men kommer til at køre vådtumssikring på langs kanterne i stedet - kunne heller ikke se for mig af folie eller pap blev nogen særlig god løsning, når det skulle føres op ad væggen :)

 

Efterhånden en gammel tråd, men den dukker op til overfladen med jævne mellemrum :-)

Jeg endte også med din løsning, Gravko  
Det var totalt uoverskueligt, at forsøge at få det tæt på nogen måde. Og samtidig bor vi i et område med meget lidt radon.

Hvis man skulle have gjort noget, så skulle man i mit tilfælde have banket af soklen, så den blev nogenlunde jævn. Efterfølgende skulle det hele pudses op, for at få en glat og jævn overflade at klæbe på. Et pænt stort stykke arbejde.

Når det så er sagt, så har jeg i de efterfølgende år set flere nybyggerier hvor de udfører radonspærre på "korrekt" vis...
Jeg er ikke ekspert eller noget, men jeg sidder tilbage med en følelse af, at radonspærre i nye huse, i mange tilfælde giver falsk tryghed, da de ofte bliver gennemhullet af diverse installationer. Specielt VVS'eren er hård imod radonspærren. Med samtlige varm- og koldvandsføringer, gulvvarmeslanger og afløb så er der mange steder hvor folien bliver brudt, og det er håbløst at lave membraner til så mange slanger på kryds og tværs.

Om en hullet radonspærre er bedre end ingen radonspærre, aner jeg faktisk ikke. Så jeg vil ikke gøre mig klog på, om der reelt er tale om falsk tryghed. Det er bare den følelse jeg står med, når jeg har set hvordan det foregår i byggeriet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også