Radonspærre ifm. kantisolering

Hej

Skal til at ligge gulvisolering inden længe - men blev helt i tvivl om der skal laves noget radonspærre ud mod soklen, altså inden kantisoleringen sættes op...
Og i såfald, hvordan udføres det korrekt?
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Radon er en gasart som frigives op gennem jorden - så ja der skal radonsikres langs sokkel og samtlige gennembrydninger af gulvet.

Gøres som regel i samme omgang, som sikringen af fugtspærre ved overgang mellem sokkel og ydervæg.
Ok.
Jeg er også kommet frem til, at jeg bør radonsikre langs soklen.
Det er ifm. en renovering, så det med at lægge det mellem sokkel og ydervæg er ikke en mulighed.

Jeg havde forestillet mig, at gøre således:



Er dog i tvivl om, hvad jeg skal klæbe radonspærren fast til soklen med...
Ingen der ved hvad man kan/skal klæbe radonspærre fast til soklen med?
Mit eget bud ville være folieklæber, men jeg har kun fundet det i tuber, og jeg kommer til at bruge en hel del - nok omkring 10 tuber til ca. 800,-

Har tænkt om man istedet kan bruge klæbeasfalt... Det ville være både billigere og hurtigere end folieklæber på tube, da der mange steder skal et godt lag på, for at sikre det bliver tæt, der hvor soklen har ujævnheder...

Nogen bud...? Har ikke kunne finde nogen steder, som beskriver hvad man skal fuge med når man radonsikrer...
Det korrekte er jo at stoppe det ind under bagvæggen så det ikke kan trænge op i rummet men ud i hulmuren og ventileres væk igen. Jeg undlod det dengang jeg støbte gulv i køkkenet på grund af den problemstilling du rejser. Men det burde da kunne gøres med klæbe asfalt eller butylfugemasse

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Ja, det er jeg helt med på. Men det er lidt svært når det er et hus fra 1964 :-)
Jeg har søgt som en gal hele aftenen i går, og det er meget sparsomt med information om hvordan man radonsikrer et gammelt hus.
Jeg fandt dog ud af, at murfolie/radonspærre skal samles med butylfugemasse, og klæbeasfalt er no-go fordi det indeholder opløsningsmidler.

Jeg har lige været ude at nærstudere min sokkel lidt nærmere, og den er mildt sagt ikke særlig jævn. Hjørner der er slået af H-blokkene hist og her, fordybninger rundt omkring osv. Altsammen forhold som gør, at jeg kommer til at skulle bruge meget fugemasse - omkring 20 tuber er mit gæt, á 80-100 kr. stykket... Og om jeg overhovedet kan få det tæt, så det har en virkning er jeg også usikker på.
Annonce
SBI 233 foreslår tape eller butylbånd, men det er under alle omstændigheder vigtigt at det kan arbejde sammen med den radonspærrer du benytter. Så for at være sikker, er det en god ide at bruge produkter fra samme producent, som du også evt. kan rådføre dig med.

Mvh.
Lorenzen
Tape eller bånd ville klart være at foretrække, hvis soklen var nogenlunde jævn og glat - men det er ikke tilfældet. Så jeg kommer ikke udenom at det skal have noget klæber af en art. Jeg regner med at få fat i en ordentlig sending folieklæber - efter hvad jeg har kunne læse, så kan det også bruges.
Er det ikke en mulighed at skære/fræse en rille i sokkel - evt. blot med vinkelsliber og så klæbe den fast, som et indskud? På den måde er du sikker på at folien/klæber osv ikke slipper på sigt.

Og så lige et lille forsigtigt host... Radon som jo er en gas opsamles og ophober sig i huse fordi de er tætte - er dit hus fra 1964 mon det? Jeg ville ikke bruge alt for meget tid og kræft på en dyr løsning, hvis du ikke samtidigt gør noget for at tætne dit hus... Der var i ældre huse en naturlig udskiftning af luften
Er ikke sikker på at det med at skære/fræse en rille er nogen fordel...
Det spor jeg skærer, skal i hvert fald være snorlige, ellers bliver det noget bøvl at makke folien derind, og bukke den ned bagefter.

Hvorfor skulle huset ikke være lige så tæt som et nyt? Der er nye vinduer og dampspærre i loftet. Væggene er også tætte.
Hej..
Jeg står i samme situation som beskrevet ovenfor, og er ret interesseret i at vide hvad din løsning blev?

Jeg har selv fået anbefalet en bitumenbaseret fuge men det løber også hurtigt op...

Mvh
Christian

"En ekspert er en person, som har begået alle de fejl, som er muligt at begå inden for et begrænset område." - citat Niels Bohr.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også