Anmeldelse af Ford 3.6V skruemaskine fra Harald Nyborg

Hejsa

Jeg har netop købt en skruemaskine fra Harald Nyborg til 148kr, nedsat fra ca 200kr.

Jeg vil her dele mine erfaringer.

Den kommer i en overraskende robust sort kuffert af plast, der måler 29x23x8cm, med et nydeligt Ford logo på fronten

Den luger rigtigt grimt. Ikke bare almindeligt af plastik, men lidt af brændt plastik/elektronik, eller måske noget brændt olie. Jeg kan ikke holde ud at have kufferten stående åben ved siden af, mens jeg skriver dette. Ligeledes, når jeg er færdig med at skrue noget i, så vasker jeg hænder for at slippe for lugten, og af frygt for at det indeholder gift.

Specifikationerne ifølge manualen, er:
Spænding: 3.6V
Omdr: 180 omdr/min
Batteri: Lithium-ion
Ladetid: 5-7 timer

På pakken står: FE1-60-B, muligvis et modelnummer.

"Made in P.R.C. EU-importer HP SCHOU AS DK-6000 Kolding.

Den har en fin LED lampe, der lyser når man skruer. Der står i manualen at den lyser, uden at den skruer, hvis man trykker let på aftrækkeren. Det virker desværre ikke på mit eksemplar. Jeg kan mærke to trin i aftrækkeren, men der er altså ikke noget lys ved det første trin.

Fysisk virker den faktisk temmeligt robust, og jeg tror den blå/sorte del kan tåle kraftige stød, inkl fald, mens den sølvgrå del virker mere skrøbelig. Den ligger godt i hånden. Der er fin håndledsstrop.

Den måler 13cm fra det yderste af bitholderen til det bagerste af ryggen, og 13cm fra det ryggen til bunden af kolben. 4 cm bred.

Der følger et bitsæt med, med 32 bits.

Laderen er en adapter med et rundt stik, der sættes i ryggen på pistolen. Ikke nogen ladestand. Lige over sidder en rød diode. Ifølge manualen lyser dioden lige indtil man tager stikket ud! Jeg mistænker dog, at de har skrevet forkert, for i så fald, vil dioden altid lyse, når bare laderen er tilsluttet.  Mon ikke de mener, at den lyser indtil den er færdig med at lade op?

Det fremgår altså ikke i manualen om den selv holder op med at lade, når den er ladet fuldt op. Det fremgår heller ikke om pistolen sørger for at man ikke under-aflader batteriet.

Jeg brugte til et meget lille job, hvor den løb tør for strøm temmeligt hurtigt. Jeg kan desværre ikke huske om den holdt helt op med at skrue, eller om den bare blev så svag at den dårligt kunne dreje rundt. Så satte jeg den i laderen, og efter én time var den færdig med at lade. Lidt mærkeligt, når der står i manualen at det tager 5-7 timer for en opdladning.

Jeg orkede ikke at teste hvor mange skruer den kunne skrue i, det kunne ellers have været interessant, så man kunne sammenligne med andre skruemaskiner.

Jeg skruede en bit fast i en skruetvinge og satte skruemaskinen i og lod den køre. Således havde den da lidt modstand når kroppen skulle op ad bakke! Efter 20 minutter kørte den stadigt, jeg ved ikke rigtigt om det siger noget som helst.

Jeg returnerer den fordi:
- Jeg vil ikke have et værktøj, der lugter (så grimt/giftigt.
- Jeg mistænker at laderegulatoren er noget juks, siden de skriver ladetid på 5-7 timer, og lampen slukker efter 1 time, fra helt fladt batteri. Måske betyder det i sidste ende også dårligere batteritid. Det er dog muligt, at den mærkelige opførsel skyldes at det var batteriets første opladning, det er noget med at de når optimal tilstand efter 3-5 full cycle ladninger.

Hvad jeg ønsker mig af en mini akku-skruetrækker:
- Rimelig holdbarhed / robusthed
- Gerne en ladestation, med bitholder som Bosch IXO, så ved jeg hvor skruemaskinen skal stå når den ikke er i brug, og den vil altid være opladet
- Bitholder på selve skruemaskinen, så jeg kan klikke/klemme de bits fast jeg ikke bruger, 1-3 vil være nok. Hvis jeg ikke kan finde det, så limer jeg nok selv noget på.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
rigtigt god ide at smide en anmeldelse op når man har købt nyt grej!!
også selvom det er småmaskiner i den kategori du anmelder.
det kunne jo være andre havde overvejet samme maskine og gerne ville slippe for at brænde penge af på noget der ikke virker.

og sidst men ikke mindst.. hvis maskinen havde været et hit, så havde det været fedt at høre hvis man manglede bekræftelse hvis man er i tvivl om man skulle investerer. :-)
den er lækker ,prøvede den i xl og det er smart med den måde den skyder bits´ne frem og tilbage

spørgsmålet er så om man kan skifte bitsne i den det så jeg ikke lige om man kunne

Hej Velle..

Rigtig god anmeldelse.

Og til dem der anbefaler bosch, har selv haft den blå serie af deres mine skruemaskiner. Og den var super til eks og samle møbler eller lign med. Så til pengene får i da en del.
Men forstår ikke helt hvordan trådstarter kan tro man kan få noget fornuftigt til kun de 200 kr den normalt står til.
Så hellere find noget brugt i en bedre kvalitet, bliver man langt mere tilfreds med,
Til nogenlunde samme pris:
http://www.dba.dk/skruemaskine-bosch-en-lil/id-1007998108/

En lidt dyrere men også langt bedre løsning
http://www.dba.dk/bore-og-skruemaskine-bosch/id-1008186950/

Personligt har jeg dette sæt som jeg er super glad for:
http://www.prishammeren.dk/shop/makita-li-ion-10-1191p.html
Annonce

Jeg har en Metabo Powermaxx 12

Den kan jeg bestemt ikke anbefale, der er utrolig meget slør i hovedlejet (fra ny)

Så det er svært at bore præsist.

(det er en gevinst, ellers havde jeg aldrig ejet en Metabo)

Bosch 10.8V det er sgu fede maskiner der koster lige præcis det de er værd... De har et ok moment til almindelige skrueopgaver og hvis man køber dem med 2.0ah batterier så er der sgu lang tid mellem batteriskift.
(4.0ah fåes også, men det er unødvendigt i min optik, selvom de er fede at have :-)
Hej BTA Handyman

Dette er måske en mega dumt spørgsmål men hvad er grund til at dette er hvid.
Er det en (billig) serie for Makita eller hvad?
http://www.prishammeren.dk/shop/mak...1191p.html
Makita Li-Ion 10,8V Kombikit

med ved hilsen
Dennis N
Skrevet af Dennis N på 22 jul 2014 10:55
Hej BTA Handyman

Dette er måske en mega dumt spørgsmål men hvad er grund til at dette er hvid.
Er det en (billig) serie for Makita eller hvad?
http://www.prishammeren.dk/shop/mak...1191p.html
Makita Li-Ion 10,8V Kombikit

med ved hilsen
Dennis N

Som jeg husker det er de hvide Makita nogle jubilæumsmodeller, til en særlig fordelagtig pris.
Jeg købte en 18 volt 3 ah Makita, da havde de "fejlfarvede" på tilbud, men jeg fik det i den rigtige kulør til samme pris.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis