Stengærde - drænrør ved overkant?

Hej LDSere,

Jeg har bygget et stengærde - som i forhåbentlig kan se billeder af her et sted.

Området oven over stengærdet, skråner ned mod stengærdet, hvilket betyder - tænker jeg - at der ved kraftig regn løber vand hen til stengærdets overkant.

Jeg tænker om det ikke vil være en god ide at grave en smal kanal bag de øverste sten og lægge et drænrør ned med småsten over.

Hensigten er at undgå at for meget vand løber ned mellem og bag stenene, hvilket kan medføre at stenene bliver presset ud af når vandet om vinteren fryser til is og udvides.

Gærdet er lidt over 1 meter højt på det højeste.

Vil det være spild af tid og penge at lægge drænrør ned i toppen?

Og hvilken diameter skal sådan et være?

Pft for jeres hjælp!

Mvh Asger
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dit potentielle problem er ikke vand der løber på/ved overfladen. Det er vand i dybden, der kan medføre underminering af stengærdet. 

Hvis gærdet er over en meter højt bør du lave et dræn i bunden, så du sikrer at basen ikke bliver blød. Drænet kunne eksempelvis være et drænrør  eller en rende med nøddesten og fibertex over, der føres bag nederste række sten og ud til en faskine eller et afløb lavere end gærdet.

Så nu tror jeg det lykkedes IT hajen at få billederne med...

Tak for jeres svar,

@Lars ON Så den ene af jer mener jeg ikke skal besvære mig med at lave en rende foroven, da det er i bunden at problemet kan opstå. Jeg havde ellers forstået at problemet kunne være at frosten kunne skubbe stenene ud af hvis der lå vand bagved de nederste sten, men det kan være jeg ikke har forstået det rigtigt.

@KTM Og du mener at det altid er godt med et dræn.

Spørgsmålet, er det så nødvendigt? Eller er det bare meget rart?

For jeg kunne da også finde på andre ting at bruge min dyrebare børnefamilie tid på. 

Jesus!

Nu lykkedes det vist langt om længe at fatte hvordan jeg fik vist billeder...

Hvor er det flot... :-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis