Batterier ladet af solceller

Hej alle

Jeg går med en ide om at lave en alu kuffert med batteri som bliver ladet af solceller..
Den skal være til at tage med på stranden sommerhus osv.. Altså den skal ikke veje 25 kg

Mit spørgsmål er så hvad skal man vælge af batterier?

Der skal en omformer i fra 12 til 220v da den også skal bruges til at lade bærbar og Tlf osv.
Så vil gerne have at der også er strøm til et par dage..

Kom med jeres indput og gode ideer også om andet en batterier..

Man lærer hver dag..
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gør mig ikke noget hvis jeg skal købe 5 scooterbatterier for de kan være i kufferten..

De skal også kunne holde til at ligge ned så bly batteri med syre går jo ikke..

Ved ikke med lipo batterier om hvordan de lades af solceller..

Regner med jeg kan have 2-3 solceller på 20-40w til at ligge i kufferten

Man lærer hver dag..
Lipo har en grim tendens til at blive deforme og i værste fald selvantænde hvis de bliver for varme, og så skal de lades rigtigt op. (Cellerne skal balanceres) jeg ville købe scooter gel batterier, eller et forbrugsbatteri til marine. Men vægten får du nok et problem med.


 

Jeg ville få fat i nogle SLA (Sealed Liquid Acid) batterier....
Det er forbrugsbatterier som kan tåle at blive hårdt afladet, samt ligelade med om de ligger ned eller står op.
Du kan så købe et 12V solcellepanel og sætte direkte til. Overskudsenergi vil gå til at varme batteriet op - så bare sørg for at du aflader imens du har panelet på. Ikke fordi et 12V solcellepanel kan få batteriet til at springe i luften, men der er ingen grund til at mishandle det.

Hvis du skal bruge dem til at omforme til 220V ifm. opladning af en laptop, så får du brug for en hel del Ah - og så kommer du hurtigt op på 25kg. Af 2 årsager: De der 220V omformere er ikke særlig effektive - den vil sluge en masse strøm som bliver omsat til varme, og så fordi en laptop i dag gerne vil trække omkring 90w. Det svarer til 7,5A ved 12V. Altså har du strøm til under 1 time med et 7Ah batteri hvis vi ser bort fra at omformeren også sluger en del. Så sikkert kun omkring ½ time i praksis. Et 7Ah SLA vejer ca. 2,5 kg.

Er det bare til mobiltelefoner, så kommer du langt med et på 7Ah.

Panasonic laver fornufige SLA batterier:
http://www.batteribyen.dk/blybatterier/blybatterier-efter-maerke/panasonic/12v
Hej.
Men hvorfor spilde penge og energi til en omformer. Telefoner kører på ca 5 volt og pc'er kan normalt klare sig med 14 - 16 volt, så måske du bare kan føde pc'en og lade telefoner fra den.


mvh

 varmetossen

Prøv lige at kigge på denne side.
Firmaet har flere muligheder, så er man sikker på at tingene passer sammen.
Og nej jeg har ikke andel i firmaet, men har tidligere handlet med dem, og de
leverede til UG

http://www.vivaenergi.dk/Solcelle_mobillader-353.aspx

Bjarne

 

Jeg vil gerne lige takke for jeres svar

Man lærer hver dag..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis