Vurdering af ikke-bærende væg.

Hej Alle.

Tak for jeres hjælp med mit sidste spørgsmål. Det er blevet løst!

Jeg er igang med at renovere køkken i en andelslejlighed. I den forbindelse skal der fjernes en væg, som jeg har sikret mig, ikke er bærende. Både ved at tjekke selve væggen fysisk, men også ved at rådføre mig ved en ven, som er bygningskonstruktør. Mange af lejlighederne i opgangen, fik under en byfornyelse i 2003, lavet den samme ændring i deres lejlighed. 

Burde det ikke være nok, til at konkludere, at væggen sagtens kan flyttes? Ville i bare køre på?

På forhånd tak for hjælpen!

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Aron.

Det lyder lige til, men jeg må hellere spørge hvad væggen er lavet af ? (evt. vedhæft et billede af den)
Hellere en gang for meget end for lidt, det er et godt motto i dette tilfælde

Mvh.
Lorenzen
Jeg er helt enig Det er også derfor jeg spørger, selvom jeg er 99% sikker. Det er en væg på 10 cm af forskallingsbrædder m. rørpuds. Et sted inde i væggen er der også en træsøjle (men den bliver hvor den er).

Jeg kan prøve at ligge et billede op senere.

 

Så er det helt sikkert, den type væg i og i den dimension, kan ikke fungere som bærende, det er den simpelthen ikke stærk nok til. Det er en let skillevæg, som man brugte før gipsvæggene overtog.



Men de kan nogle gange virke mere stabile end gipsvægge, men den er formentligt også tungere pga. der er mere træ i væggen og det er af den gode gamle kvalitet.



Hvis du vil, kan du jo gemme brædder/lægter, efter en rengøring er det perfekt til at lave rustikke møbler/hylder eller andet =)

Mvh.

Lorenzen

Du kan evt. smide et par soldater under, inden du går i gang. De kan som regel lejes til en fornuftig penge.

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Jeg giver Constructor ret, og når du tilmed véd at andre lejligheder har fjernet den tilsvarende væg, uden at oplægge bjælke eller anden foranstaltning, er det bare at gå i gang.

- Tommelfingerregel: I 1 - og 1½ plans huse, er vægge der vender tværs af bygningen ikke bærende.
I etagebyggeri må man supplere ovennævnte regel med at sikre sig, at der ikke står én - eller flere tunge vægge placeret samme sted i etagerne ovenpå.

- Den sikre regel: Hvis du er usikker, så spørg nogen der ved besked og har mulighed for en konkret vurdering ved selvsyn og/eller tegning :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis