Støbning af badeværelsesgulv - separat eller ej...

Hej.

Jeg skal inden længe til at støbe nyt gulv i hele huset.
Alle indervægge stod oven på det eksisterende gulv, og badeværrelset havde ikke egen sokkel, så lige nu er det ét stort rum.

Jeg havde i første omgang tænkt mig at støbe sokkel rundt der hvor badeværelset skal være, og sætte nogle 10cm leca blokke - således at gulvet i badeværelset kunne støbes for sig selv, fordi jeg mener at have læst, at badeværelsesgulvet skal forsænkes i forhold til resten at gulvet i huset.

Nu er jeg så faldet over forskellige billeder og videoer, hvor der støbes gulv i nybyg - og her set det meget ud som om, at de støber hele huset i samme arbejdsgang, med undtagelse af den ene kvadratmeter som skal udgøre brusenichen - her har de lavet noget træskellet som afgrænsning...

Nogen der har en holdning til hvad jeg skal/bør gøre?
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er vel blot for man kan lave det korrekte fald og installere afløb osv.
I nybyggeri sender man jo ofte bud efter fylde beton, og så er der ikke tid til at lave fald osv. Det langt nemmere at gøre i ro g mag bagefter
Ja selvfølgelig skal det laves korrekt i ny byg, det jo også derfor de støber de for sig :-) det var det jeg mente
Men det er jo det jeg skriver, at de ikke gør. Kun brusenichen... :-)
Så er det jeg spørger om det er ok at støbe badeværelsesgulvet (excl bruseniche) sammen med resten af huset
Skillevæggene, med mindre det er lette og ikke bærende skillevægge af f.eks gips, skal stå på en sokkel der er der er ført ned stabilt underlag. Brug kun flydebeton i 12 cm. tykkelse til plane gulve og støb eller lad en murer støbe badeværelsesgulvet i alm. beton så der kan laves korrekt fald hvilket ikke er let i flydebeton. Og ja der er noget med at badgulvet hvis det er rigtigt skal sænkes 1 cm. i forhold til de øvrige rum også selvom der laves fald på hele gulvet
Annonce
Ok.
Der er tale om ikke bærende vægge over det hele. De bliver lavet i porrebeton, regner jeg med.
Med det du skriver Carsten, skal jeg så tolke det sådan, at det er forkert/ulovligt alle de steder hvor man kun støber brusenichen separat?
Der er flere måder at gøre det på. By og Byg Anvisning 200 er god hvis man skal projektere vådrum, så jeg vil råde dig til at købe/låne den.
Det handler om at dit vådrum skal have bassinvirkning, i tilfælde af at afløb tilstoppes, så der er en chance for at reagere inden resten af huset oversvømmes =)

A, Hvis du ikke har bundstykke i døren ind til vådrummet:
30 mm højdeforskel fra gulv ved dør til overkant afløbsrist.
Og normalt har du min. 1% fald på hele gulvet og alt efter rummets dimensioner kan du vælge at lave en forsænket bruseniche for at opnå de 30 mm. Hvis en kørestolsbruger skal benytte rummet er forsænkningen ikke en mulighed.

B, Hvis du har bundstykke i døren skal der være 20 mm højdeforskel fra underkant bundstykke til overkant gulv ved dør.

Der skal under alle omstændigheder, hvis faldet ved døren er mindre end 1%, være min. en 10 mm høj afgrænsning, som forhindrer vand i at løbe ud af rummet.

Jeg kan personligt ikke se nogen grund til at vælge andet end løsning A i nybyg, da du alligevel skal have frisklufttilførsel under dørbladet, og generelt er bundstykker ikke særligt praktiske.

Mvh.
Lorenzen
Super. Tak for info.
Jeg skrev ikke det er ulovligt, men man laver da en smule fald til afløbet på hele gulvet omend ikke så meget som inde i selve brusenischen. Nej jeg har såmænd bare set det så mange gange når man har gjort det på den måde at der slet ikke er noget fald! Derfor anser jeg det efterhånden for en dårlig løsning.

Med de tykkelser vi er oppe i mht. gulvisolering/EPS efterhånden ville jeg helt sikkert lave skillevægsfundamenter/ kontra at stille væggene ovenpå gulvet. Hvis EPS'en sætter sig lidt over tid ville dine vægge måske revne, det gør de ikke hvis de står på fundament som i øvrigt sjældent behøver ret langt ned for at underlagt er stabilt. 
Mange tak for svar, Carsten.
Jeg laver fundament til badeværelset :-)
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis