Støbning af badeværelsesgulv - separat eller ej...

Hej.

Jeg skal inden længe til at støbe nyt gulv i hele huset.
Alle indervægge stod oven på det eksisterende gulv, og badeværrelset havde ikke egen sokkel, så lige nu er det ét stort rum.

Jeg havde i første omgang tænkt mig at støbe sokkel rundt der hvor badeværelset skal være, og sætte nogle 10cm leca blokke - således at gulvet i badeværelset kunne støbes for sig selv, fordi jeg mener at have læst, at badeværelsesgulvet skal forsænkes i forhold til resten at gulvet i huset.

Nu er jeg så faldet over forskellige billeder og videoer, hvor der støbes gulv i nybyg - og her set det meget ud som om, at de støber hele huset i samme arbejdsgang, med undtagelse af den ene kvadratmeter som skal udgøre brusenichen - her har de lavet noget træskellet som afgrænsning...

Nogen der har en holdning til hvad jeg skal/bør gøre?
Hej. Jeg skal inden længe til at støbe nyt gulv... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lige et tillægsspørgsmål:
Hvor tunge indervægge må man stille oven på betongulvet, når der ikke er sokkel under? Er det ok at opføre vægge af 75mm porebeton?
En porebetonvæg er en let væg pga. den lave densitet, og behøver ikke fundament, såfremt dens funktion kun er adskillende. Så kan den stilles direkte på betonpladen i dit terrændæk. Ikke noget problem med 100 mm porebeton for den sags skyld.

  

Hvis den derimod er bærende eller stabiliserende og dermed indgår i det statiske system i bygningen, så vil den normalt skulle have et fundament, så kræfterne ledes direkte til stabilt underlag. Hvis du er i tvivl bør du måske spendere en rådgivningstime ved en bygningsingeniør, han/hun kan hurtigt hjælpe dig med at få overblik.



Mvh.

Lorenzen
Det var også det jeg regnede med - altså at den var betegnet som let væg.
Funktionen er udelukkende adskildelse af værelser - ingen af dem bliver bærende.
du kan roligt bygge en trækasse(evt skum den tæt) ind til hver niche også ellers støbe resten af huset i flydebeton, ifølge sbi er der kun krav til fald i selve nichen. arealet med fald. afhænger dog lidt af hvordan din niche er opbygget, har du fast afskærmning i hver yderhjørne mod væg i en brede på mindst 25cm kan du nøjes med kun at lave fald i nichen. vælger du bare et forhæng eller slet ingen afskærming skal der være fald på yderligere 50 cm rundt om nichen så hvis din niche er 90x90 skal du ha fald på et område på 140x140


Ok. Det er helt sikkert den fremgangsmåde jeg har set rundt omkring.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis